Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har spanat på forumet i några månader sen jag skaffade min första Volvo i somras. Det blev en V90CC D4 -17 som nu har rullat 5k mil.

Vi har varit supernöjda men igår när jag parkerade på uppfarten på uppfarten så tyckte jag att det rök genom grillen samt under huven. Det var inte jättemycket rök och den var vit/grå. Öppnade huven direkt och konstaterade att det ryker mer än vad som borde vara normalt, tanken föll ifall det skvätt upp vatten någonstans eller löv som bränt vid? Kunde inte lokalisera var det kom ifrån och skruvade bort den mjuka täckkåpan men hittade inget där heller. Efter ett tag så slutade det ryka och har låtit bilen stå sen dess. Kommer rulla den till Volvo Brandt imorgon för att reda ut vad det kan vara.

Har någon varit med om något liknande eller kan gissa sig till vad det kan vara? :bored:
Jallemet skrev: sön 01 nov 2020, 14:02 Det beror på hur långt du åker, är det kallt ute startar den samtidigt som motorn för att hjälpa upp temperaturen.

Jag åker 5 mil enkel resa till jobbet och har inga bekymmer då, åker jag korta svängar kanske runt milen kan den bolma och stinka.
Ah okej, då kanske allt är i sin ordning. Har nämligen inte startat dieselvärmaren själv. Tempen var cirka 8grader igår och körde inte mkt mer än 10-15min. Ändå en obehaglig syn med grå rök som bolmar fram genom grillen. Tack för snabbt svar!
Perra83 skrev: sön 01 nov 2020, 14:19 Luktade röken något?
Jag har själv fått rök ur grillen när jag har startat motorn efter en tvätt av bilen. När sen kylfläkten drog igång kom det ett moln under bilen som avtog direkt.
Ja lite luktade röken, mer än om det bara varit vattenånga men både jag och grannen hade svårt att placera doften.

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du m[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]