Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonsson 8918
Hej!

Var in till Volvo igår och köpte en kabelsats för tre extraljus och tänkte montera den idag. Men det följde inte med någon beskrivning om hur jag ska gå till väga när jag ska montera extraljusknappen i mittkonsollen...

Vad bör jag tänka på, byta strömmen, hur får jag fram själva knappsockeln osv?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vad är det för bil/årsmodell? Jag kan förmodligen skaka fram en installationsbeskrivning.
av Pelle
Du behöver inte lossa ECC panelen över huvudtaget (Även på 2000-2004)

MEN:

Om man är försiktig och använder "Fiskben" och en spetsig vinklad nål
och STÖRSTA försiktighet så kan man "haka loss" själva täckpanelen utan att ta loss ECC panelen. Du kan alltså följa beskrivningarna för Årsmodell 2005 och framåt (se punkt 27 och 28 i monteringsanvisningen.)

Täckpanelen lossas från sidan (höger vid Cigproppen) och mot vänster men då låsklackarna sitter djupare i panelen på 2000-2004 så måste man bända försiktigt.

Proceduren är alltså:
Lyfta upp hörnet vid cigproppen med "nålen" (akta plasten så du inte får fula märken !!) och sedan använda fiskben för att "öppna upp" panelen (Stick in fiskbenet så långt som möjligt in under plasten åt vänster mot de tre knapparna) och "lyft" sedan försiktigt. Undvik att böja ut panelhörnet kraftigt då deformerar du plasten.

Rätt utförrt så kommer klackarna att släppa i högeränden och man kan sedan använda fiskbenet för att lyfta loss fråna andra hållet.

Sen är det bara att pilla in den nya knappen och trycka dit täckpanelen för knapparna igen.

Men som sagt försiktighet !!! (Du mekar på egen risk)
På detta smidiga sätt har jag monterat Extraljusknappar på 3 st olika S60.

Lycka till !
av volvokdo
Är klar med en "egen" extraljus installation på en 03:as XC70 sånär som på att styrningen till orginal extraljusknapp ska installeras. Har hittat lite olika tips här i forumet men ingen konkret beskrivning... Sökte enl. annan tråd efter en vinröd/vit kabel utan resultat.. Det finns en kontakt som följde med satsen med två blåa tåtar som borde passa någonstans men om man kopplar in dem på relästyrningen så är xtraljusen tända fast inte bilen e i gång???

Någon som vet hur det ska vara och/eller tom. har schema??

// Cricka
Användarvisningsbild
av Loner
Brevid luftburken har du kontaktdonet som är till för originalextraljus.

Här för mig att de tär konstant plus och jorden styrs "via" knappen i kupén

/L
av volvokdo
Loner skrev:Brevid luftburken har du kontaktdonet som är till för originalextraljus.

/L
Ok men bara för att ja ska förstå (krävs en del ;) ) då borde ja ta plus ledningarna från den kontakten och koppla in den på varje relä (2 relän) på stift 86 och sedan ta den andra ledaren och koppla den på stift 85 på bägge reläna ?

Ska det fungera då? :)
Användarvisningsbild
av Loner
volvokdo skrev:
Loner skrev:Brevid luftburken har du kontaktdonet som är till för originalextraljus.

/L
Ok men bara för att ja ska förstå (krävs en del ;) ) då borde ja ta plus ledningarna från den kontakten och koppla in den på varje relä (2 relän) på stift 86 och sedan ta den andra ledaren och koppla den på stift 85 på bägge reläna ?

Nä, plus på 85, jord på 86.

/L
av volvokdo
Loner skrev:
volvokdo skrev:

/L

Nä, plus på 85, jord på 86.

/L
Följde denna från Bosch...
http://www.bosch.se/content/language1/d ... tering.pdf
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]