Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1410261
AndS skrev:En "måste" formalia, men i praktiken.......
Så är det ju förstås. Om tillverkaren har starkare position på marknaden än återförsäljaren så kommer ju helt plötsligt alla varor vara "slutsålda" nästa gång återförsäljaren vill beställa om de inte tagit samma pris som alla andra. Fulspel de luxe finns överallt. Men det förändrar inte faktumet att en tillverkare inte har någon laglig rätt att styra över prissättningen.
#1410295
Att betala för uppdateringar kommer ge oss mer järn bakom våra frågor huruvida bilen blivit uppdaterad - säkert kommer det bli fler kund ställda krav på omtag av uppdateringar.

Jag önskar ta del av förbättringar som kommer med uppdateringar. Det är jäkligt svårt att syna servicen huruvida man fått uppdateringarna, mycket under huven grejor, flertalet förbättringar är inom motorstyrning (jämnt på schemat, ett himla pillande) och säkerhet (man hoppas få del av). Ibland turligt nog finns nån uppdatering som går att ta på. https://www.volvocars.com/se/support/to ... dateringar

Sist jag var på service 2019 November skulle jag fått denna med 120 sekunders Trygghetsbelysning enligt Volvo som tyvärr uteblev :-( Då för ett år sen anmärkte jag detta men återkoppling från Bilia är vi vet inte vilka förbättringar som kommer med uppdateringarna.

Jag jobbar med IT, att hänga med rättningslistor är A&O. Jag ser i 2020 oktober har det kommit nya riktmärken som jag kommer ta Bilia på - nu i synnerhet när jag betalar - så Bilia kommer i högre grad behöva bevisa uppgradering gjorts. Gissar det kommer blir många omtag. Återtag ny servad bil som inte fått listade uppdateringar.

2019 April: Användaren får en ny timer på fordonets trygghetsbelysning. Tidigare var den 30 sekunder och med den nya förändringen blir det 120 sekunder.

2020 Oktober: Infotainment:
- Sensus navigation avslutas när en rutt startas via Apple CarPlay eller Android Auto. Tidigare pausades endast rutten. Knappen "Avbryt" kommer inte längre att synas.
- Senaste destinationen för en rutt som nått sitt mål kommer att vara valbar i listan över tidigare destinationer. Tidigare var denna ej valbar (utgråad).
#1410478
Lövet skrev: lör 31 okt 2020, 22:16 Men det förändrar inte faktumet att en tillverkare inte har någon laglig rätt att styra över prissättningen.
En sådan här prislista, komplett med de vanligaste slitagedetaljerna och delar vid service med rekommenderade priser skulle vara till nytta för oss slutkunder ;-)
https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... monterat#/
Det är ju trots allt "standard" arbetssätt att byta delarna och utföra arbetet.
#1410482
Väntar fortfarande på återkoppling i skriftlig form.
Det som jag har fått veta är att olika kedjor hanterar frågan på olika sätt.
Vissa tar redan betalt, andra "bjuder" på kostnaden och andra vet inte ännu.

Fick även veta att förvånansvärt få kunder har hört av sig med klagomål.
Det är underligt, och illa för slutkunderna i stort: Bila mfl kan ta detta som ett kvitto på att det är helt i sin ordning att ta betalt för något som tidigare var kostnadsfritt.

Jag frågade om det gick att få ett kvitto på vad som har uppdaterats efter service - detta går inte.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet och[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]