Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Jag skulle tro att givaren är så att säga "halv-kass", dvs värdena stämmer inte med verkligheten men dom är fortfarande inom toleranserna för att bilen ska (någorlunda) fungera.Om värdena är inom toleranserna för vad som är OK så borde väl inte fläkten starta direkt när man slår på tändningen?
SubMarine skrev:Om värdena är inom toleranserna för vad som är OK så borde väl inte fläkten starta direkt när man slår på tändningen?Mjo, om den tror att motorn är för varm så kan den göra det. "inom toleranseranerna" i den här bemärkelsen betyder helt enkelt att den visar ett värde styrsystemet anser kan vara korrekt, oavsett hur fel värdet är mot verkligheten, t ex givarvärdet säger att motorn är 120c varm, fast den egentligen kanske bara är 50c varm.
Lucif3r skrev:Fast då borde man rimligtvis även få utslag på tempmätaren i instrumentklustret också vilket trådskaparen inte får.SubMarine skrev:Om värdena är inom toleranserna för vad som är OK så borde väl inte fläkten starta direkt när man slår på tändningen?Mjo, om den tror att motorn är för varm så kan den göra det. "inom toleranseranerna" i den här bemärkelsen betyder helt enkelt att den visar ett värde styrsystemet anser kan vara korrekt, oavsett hur fel värdet är mot verkligheten, t ex givarvärdet säger att motorn är 120c varm, fast den egentligen kanske bara är 50c varm.
En hel-kass givare skickar värden som är helt orimliga, t ex 0 eller 9999999ohm.
Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]