Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Börjar funder om "XC90_Executive" är en av dessa som sitter på sitt tonårsrum och kliar sig hakfjunen och skrattar åt oss andra på forumet som tror på hans fantasier, innan han tar en sväng på mopeden till korvkiosken.
För inte kan en vuxen vara så enkelspårig :oops:
:roll: :x ....

Sen var det ju det med att kasta sten i glashus...

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen...tänk på vilket forum du är på och varför du är där! Jag har inte förstått varför du kör Volvo överhuvudtaget när BMW är så otroligt mycket bättre?! Jag skulle gissa att om man hade haft 24 nya BMW istället och hängde på Autopower, då hade du inte sagt något.

Enligt mig så är t.ex XC90 överlägsen i flexibilitet och säkerhet, det är en stor anledning till att jag kör en sån. Jag har kört Touareg, Q7 osv också givetvis.
Även valet C70N T5, enligt mig den bästa cabben på marknaden.

Alla får göra dom valen dom vill. Jag gör iallafall som jag vill. Även om många verkar ha problem med det.....
av Steff 99
Puhhhh.......jag har aldrig sagt att Volvo är dålig. det är du "XC90_executive" som vill få det till detta.

Vad jag skrivit är att "Volvo lever inte upp till mina kriterier för Premium."
I min värld är inte detta det samma som dålig.

Toyota är inte premium ex.vis. sedan kan du dra vilken slutsats du vill från detta

Jag skrev också att du far med felaktigheter gällande BMW:s wiplachskydd. Så där måste du läsa på.

Sedan har du ingen aning om hur många bilar jag ägt, som privatperson eller via de företag jag ägt.
Eller vilken erfarenhet jag har om bilindustrin, fundera lite, men jag har bott i Detroit och LA, i olika perioder.
Och jag har inte bara kört Volvo.......
av lillnisse
Jag trodde tråden handlade om hur Volvo S80N lyckas/misslyckas med leva upp till folks (olika) förväntingar om hur en premiumbil ska vara och inte vara en tråd med en massa personangrepp mot varandra... 8) Jag vet att en del av mina inlägg är tvivelaktiga och känns lite väl oseriösa men nu är det väl ändå dags att tagga ner lite?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Puhhhh.......jag har aldrig sagt att Volvo är dålig. det är du "XC90_executive" som vill få det till detta.

Vad jag skrivit är att "Volvo lever inte upp till mina kriterier för Premium."
I min värld är inte detta det samma som dålig.

Toyota är inte premium ex.vis. sedan kan du dra vilken slutsats du vill från detta

Jag skrev också att du far med felaktigheter gällande BMW:s wiplachskydd. Så där måste du läsa på.

Sedan har du ingen aning om hur många bilar jag ägt, som privatperson eller via de företag jag ägt.
Eller vilken erfarenhet jag har om bilindustrin, fundera lite, men jag har bott i Detroit och LA, i olika perioder.
Och jag har inte bara kört Volvo.......
Men trots detta får inte jag köra den bilen jag vill utan att alla ska tjafsa om det och kalla en "trångsynt", "enspårig", eller förlöjliga en person genom att säga att han verkar vara 14-15? Det skulle väl jag kalla barnsligt om något....

Ang whiplashskydd.
Har BMW äntligen fixat det? Bara ungefär 12 år efter 'ledaren i gänget', du måste hålla med om att det är väldigt dåligt med tanke på att så många av alla olyckor är just kökrockar.

Eftersom att alla BMWs stolar har fått underkänt innan vill jag se bevis på att dom verkligen har blivit bättre.
av Nordan
Dagis
av LeoniAquila
Varför skall det alltid spåra ur på detta forum? Maken har jag knappt skådat på Autopower, där jag varit många fler timmar än här, och inte heller på Jaguars forum där tonen hela tiden är mycket mer positiv.

XC90_Executive verkar vara en ständig källa till gnäll. Jag är inte förvånad, detta är ett svenskt Volvo-forum - det känns som avundsjukan finns här konstant. Blir ni inte nyfikna över denna signaturs fina bil? Blir ni bara irriterade och försöker hävda BMW:s överlägsenhet? Snacka om att kasta sand i kattlådan, låter mer som en Jaguar-grej (:)) men det är det inte. Detta är jagrullar.se i ett nötskal, tydligen. Tråkigt.
av lillnisse
Kan ni inte avsluta diskussionen eller fortsätta via pm?

XC_90 Executive tycker om sin XC90 och låt honom göra det.

Steff99, tycker helt enkelt BMW 530d är bättre än S80N, låt honom göra det.

En fråga till Steff99: Du skriver att S40n är en bruksbil och att BMW 5an är mycket roligare att köra. Byta S40n till en BMW 3-serie?

Men min åsikt om säkerhet är att S80N är en säkrare bil än 5-serien. S80N är teknikmässigt bättre på passiv säkerhet och har aktiva säkerhetsprylar som även kan matcha bayrarens. Det var inte längesen S80N vann ett amerikanskt sidokrocktest medan 5-serien kom sist. Å andra sidan har Volvo aldrig matchat BMW's drivlinor... varken motorer eller växellådor. Å andra sidan räcker nog BMW's krocksäkerhet till, ändå mycket säkra bilar, precis som jag tycker Volvos drivlinor är tillräckligt fina.

Alla har olika stil/smak/krav. Annars skulle väl alla sukta efter ett och samma bilmärke?

Ska snart också köpa bil. Bara för att ytterligare ställa till det här så kommer jag nog köpa en Audi, för jag tycker dom känns mer premium än både Volvo och BMW. KASSASKÅPSKÄNSLAN. Skojja bara ska inte köpa en Audi, skämt och sido. Gräv ner stridsyxan.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Eftersom att alla BMWs stolar har fått underkänt innan vill jag se bevis på att dom verkligen har blivit bättre.
Är det då så konstigt att vissa av oss vill ha bevis via såna här diskusioner på att Volvo har väghållning, körkänsla o dyl? Det är bara 15år sen som Volvo tillverkade isbrytare med namn som 740 och 940.

Sen skulle jag tycka att det är lika ovanligt ifall någon haft 24 Bmw. Enligt mig fungerar bilvärlden som mycket annat, det går i cykler. Det finns inte en tillverkare som är bra på allt under så lång tid att det är "värt" att vara trogen på det sättet. Som jag skrev ovan...det Volvo tillverkade för 15år sen kan man inte ens kalla bil. Idag där emot tillhör de bättre märkena. Samma sak med Audi...på 80-talet vad det en oljeslukande hink...idag är de världsbäst när det gäller kvalité. Även Bmw har förståss gått igenom liknade formeringar.

Men det går inte att komma ifrån. Bmw, Audi och Mercedes har betydligt större omsättning och lirar i en annan liga när det gäller resurser. Dessa tillverkare har också riktiga premium bilar som 7-serie, A8, S-klass, M3, RS4 och Amg. Där har Volvo inget alls att komma med, det måste man om man ska nå ända fram.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Är det då så konstigt att vissa av oss vill ha bevis via såna här diskusioner på att Volvo har väghållning, körkänsla o dyl? Det är bara 15år sen som Volvo tillverkade isbrytare med namn som 740 och 940.
Säkerhet kan bevisas med tester, som är likadana helatiden. Det kan visas med fakta.

Körkänsla och liknande är upp till var och en att tycka vad dom vill. Men vill du ha lite 'bevis' så släng upp lite tester på när S40/V50 kom t.ex. Var längesedan Volvo fick så bra betyg i just körglädje osv.

Edit: Om du vill fortsätta diskutera så gör det i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=22610 den tråden.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger.
av klabban
bilgalen skrev:Är det då så konstigt att vissa av oss vill ha bevis via såna här diskusioner på att Volvo har väghållning, körkänsla o dyl? Det är bara 15år sen som Volvo tillverkade isbrytare med namn som 740 och 940.
Väghållning, körkänsla och dylikt kan man läsa om i samtliga biltidningar, och du kan själv kan låna ett demoex och bilda dig en egen uppfattning. Wiplashskyddet vill du knappast testa själv. Finns en rad bilar med wiplashskydd som visat sig sämre än bilar utan uttalat wiplashskydd, samtidigt som skydden i Volvo/Saab visat sig vara väldigt bra.

Nog är det bytt en massa EGR ventiler på[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]