Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:
greeeken skrev:Nej nej det är inte den lagen jag menar.

Men orginaldelar hittar man bara hos volvo.
Eeeh nej, köp direkt från leverantören så får du se, det är lika orgnal som hos volvo.
Vissa "pirat"delar suger helt klart o vissa har otrologt bra kvalite,det beror på vart o vad man köper.
En sak är säker,volvo kommer aldriog få ett rött öre av mig längre när det gäller service
vist kan andra än vilvo köpa från samma levrantör & få exakt samma del, men det är inte vanligt i dagsläget att dom köper med samma matrial spec.
Samma material spec? hur menar du då?
Fårstår inte riktigt hur du menar där.
ibland kan det vara olika matrial i delen & i andra fall kan man ha en större tolerans på vissa mått.
av Knasen
Hej,

Skulle tillverkaren göra samma del i olika versioner med olika spec. på matrialet???
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
greeeken skrev:
CarMan skrev: vist kan andra än vilvo köpa från samma levrantör & få exakt samma del, men det är inte vanligt i dagsläget att dom köper med samma matrial spec.
Samma material spec? hur menar du då?
Fårstår inte riktigt hur du menar där.
ibland kan det vara olika matrial i delen & i andra fall kan man ha en större tolerans på vissa mått.
Ja det är sant det du säger. men då borde det även inkludera när märkesverkstäder som volvo handlar därifrån.
Delarna håller olika länge o så vidare.
Men att det är olika material i tex bromskivorna är lite svårt att tro.
Köper jag 20 st så har jag svårt att tro att 5 av dem har annat material.
av Knasen
Allt matrial som märkesverkstäderna beställer kommer ifrån samma levrantör som skickar delar till fabriken, det är till och med så här att när delar tar slut i fabriken så hämtas bildelar från Nordenlagret som ligger i GBG för att produktionen kunna fortsätta och dessutom så tillverkas alla delar på licesen som Volvo har ensamrätt på,((delar som är skräddasydda för Volvo) däremot så finns det andra tillverkare som kan tillverka delarna och sälja utan att bryta mot några lagar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Knasen skrev:Hej,

Skulle tillverkaren göra samma del i olika versioner med olika spec. på matrialet???
Precis, det har jag väldigt svårt att tänka mig. Möjligen tänja lite på toleranserna...

Allt är inte bara svart och vitt, det finns piratdelar (OK om jag använder det ordet?) som funkar bra. Och det finns de som är rena skiten, så det är svårt att föra en allmän diskussion om pirat vs original.

Jag har sett casterbussningar till 740 som knappt gick igenom besiktningen när de var nya. (för mjuka)
Bromsklossar brukar funka, det enda jag har märkt är att en del märken tjuter.
Jag fick in en bil med tjutande bromsar bak. Nya piratbelägg monterade av ägaren. Kopparfett och skrikplåtar hjälpte inte så jag testade med Volvos belägg -tyst och fint! Sen fick jag byta fram och tillbaka ett par gånger till för att övertyga ägaren att det faktiskt var klossarna och inte jag som ville sälja belägg...

Volvos avgassystem håller lätt dubbelt så länge som Walker eller Bosal.

Det jag har emot Biltema är att det står just Biltema på allt, man vet inte vem tillverkaren är. Går nog fint att pressa priser när tillverkaren slipper skylta med sitt namn på dåliga produkter...

Om man ser det från en verkstads synvinkel får man tänka lite på garantier. Visst, vi kanske får en ny del från "Billiga Delar AB" om det visar sig vara ett tillvekningsfel, men av Volvo får vi betalt för arbetet också.
(Jag jobbar på en liten verkstad, auktoriserad för Volvo. Men det blir en del andra märken också, och på dem blir det piratdelar ibland. Alltid original på Volvo dock!)

Om det nu är original... När Volvo började med Nice Price byttes det tillverkare en hel del, vattenpumpar är ett exempel. Innan var det SKF, nu görs de nånstans i östeuropa.
Eller ta handbromsbackar, banden är så dåligt limmade att de släpper på ett år. Då kan man lika gärna köpa billigare backar, sämre kan det knappast bli.
av DTS
All denna hetsjakt på biltema,varfør?

Måste ju faktiskt sæga att deras kvalitet blivit mycket bættre dom senaste 10 åren.

Angående bromsskivorna kan jag sæga att jag har aldrig haft något som helst problem med deras skivor.

Jag har tom kørt med dom på min banbil,dær vi slitzat dom.

Vi har kørt deras olja 5-50 helsyntet i formelbilar som gått stenhårt och pressats till max,
och ændå inget mærkbart slitage nær motorerna plockas ner før øversyn.

Så om deras delar nu ær så jækla dåliga som ni sæger,varfør har inte jag och ingen annan jag vet haft problem med deras delar?

Næ lægg ner hetsjakten,visst får man ofta vad man betalar før ,men dålig det ær deras kvalitete absolut inte!

MVH

Martin
av S60AWD2.5T
Det finns bra delar och det finns skitdelar.
Volvos orginaldelar är oftast av det tidigare slaget.
Dock finns det bra delar som inte är orginal!!
Och då oftast märkesdelar så som Brembo AP Bosch osv.
av malun
Har för mig att jag har läst någonstans att den finns Eu-normer som styr kvaliteten på reservdelar till bla bilar. Om en försäljare/tillverkare gör en del och säger att den passar till en viss volvomodell så måste dessa delar minst uppfylla volvos uppsatta specifikationer för denna delen.
Väljer man att kalla den en universaldel så får den vara i princip hur kass som helst.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
En del saker är värda sitt pris bla bromsbelägg. Volvo hade ju problem med sina "orginaltändstift" tillverkade av ra orginaldel. :shock:
Allt som är orginal är inte prisvärt. Tycker inte att volvos bromsskivor är prisvärda när man kan få sportskivor för samma pris och som tål värme bättre och inte när de blir varma ger sämre bromsverkan.
Det jag absolut köper orginal är oljefilter samt kamrem, löprullar mm. Sedan har kanske inte alla råd med orginaldelar.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]