Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreasw skrev:Kretsfel låter ju som att absboxen inte får kontakt med givaren = avbrott någonstans.
Jo det kan man kanske tycka, men det går ju att ohm-mäta givaren via kontaktstycket, och där verkar den ju vara frisk. Vad har du för problem med din?
Naikon skrev:
andreasw skrev:Kretsfel låter ju som att absboxen inte får kontakt med givaren = avbrott någonstans.
Jo det kan man kanske tycka, men det går ju att ohm-mäta givaren via kontaktstycket, och där verkar den ju vara frisk. Vad har du för problem med din?
Vanligt med spruckna lödningar på kretskortet i ABS-styrenheten.
SubMarine skrev:
Naikon skrev:
Vanligt med spruckna lödningar på kretskortet i ABS-styrenheten.
Det är som jag misstänker just nu. Har hört att man kan lämna in modulen till en t.ex tv-reparatör och be att få det omlött? Kanske lite billigare än att köpa en helt ny.
God dag allesammans! Idag är en bra dag - bilen är besiktigad! Wohoo!

Igår slocknade ABS-lampan på något lustigt sätt. "Jaha" tänkte jag, då får jag väl passa på att försöka besiktiga bilen medans den ändå har slocknat!
In idag klockan 9.00, fick en dropin-tid vid 11.20. Var en lång väntan får jag säga, lite nervös var man ändå. Skulle man råka ut för ett svin eller en riktigt trevlig kille? Som tur var så blev det de senare alternativet :)

När han väl testade handbromsen vågade jag inte kolla. Stod och stirrade in i väggen och höll tummarna. Så säger han "Du, handbromsen tar jättebra på vänster men ingenting på höger". Då hade i alla fall mitt vajerbyte funkat! Synd bara att jag hade slarvat med att spänna upp på högersidan också.
Förklarade för honom att jag hade slitit i flera veckor med det här vajerbytet och att den egentligen fungerade jättebra på högersidan, bara att jag glömt att spänna den. Han svarade i något i stil med "Jag kan inte godkänna bilen om den inte tar någonting på ena sidan. Den måste i alla fall ta lite".

Självklart blev man besviken. Så mycket som jag hade kämpat, så ska det falla på att jag glömt att spänna på sidan där det faktiskt fungerar.
När han kollade underredet sa jag att jag väldigt gärna skulle kunna åka hem, hissa upp bilen och spänna bromsbackarna, sen åka tillbaka till honom och visa att den fungerar. Fick inte något riktigt svar tillbaka.

När han ska ta ut den på provturen så frågar han hur mycket tid jag behöver för att åka hem, åtgärda och komma tillbaka. "Tjaa, hoppar jag över frukosten och skyndar mig så klarar jag det nog på 30 min." Då gav han mig 40 minuter på att komma tillbaka och visa upp handbromsen. Annars skulle jag vara tvungen att pröjsa 300kr extra. Tackade oerhört mycket för chansen, och gasade hem.

Efter exakt 38 minuter var jag tillbaka på besiktningen med en spänd handbroms på höger bakhjul. Där satt han i lunchrummet och han blev imponerad över att jag lyckats hålla tiden. Upp på bromstestaren, och handbromsen tog riktigt bra på båda sidor! Då kände jag mig riktigt stolt.
Tackade han jättemycket för undantaget han gjort och önskade en trevlig dag.

Så nu är bilen besiktigad! Vill tacka alla som hjälpt mig i tråden, det har verkligen varit en erfarenhet. Undra hur många tusenlappar bytet hade gått på hos Bilia...

MVH Naikon
Idag nästan 7 år senare råkade jag mig in på forumet och snubblade in på denna tråden, och vilken jävla berg- och dalbana.
Sitter och både skrattar och drar fram skämskudden. Att det ska ta 12 jävla sidor och 30.000 visningar, fyllda av de mest enkla frågorna, bara för att byta en handbromsvajer. "Vad är en popnit"? Eloge till folket som inte tappade tålamodet!
Det var nog en av mina första reparationer, förutom något tidigare oljebyte. Jag var bara en datanörd som aldrig pillat med bilar, där min snålhet hade råkat kliva in för att få mig att undvika ett dyrt verkstadsbesök.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740