Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tomolo
Menar du om hastighetssignalen är ansluten till styrenhet för insprut? Har inte lossat på något kablage så antar att det sitter rätt.

Spjället är injusterat så tight som möjligt (skruvat stoppskruv cirka 1/5 varv från helt slutet) så tror inte det släpper för mycket förbi. Dessutom borde väl tomgången alltid vara hög om det är för mycket öppet?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av rd350
Det är det folk gör fel när de justerar gasspjället.. . Rengör spjället, i med ny packning, varmkör, plugga tomgångsventil, lossa spjällkontakt, ta av kontaktstycket från spjällkontakten, brygga pos. 1 o 2. Nu justerar du på skruven så tomgången blir 530 varv. Lås skruven, spänn o justera spjällkontakt och gasstag. Sätt ihop och din tomgång blir bra. Detta var ett servicemeddelande Volvo gick ut med, har alltid varit lite problem med spjällen. På tiden det begav sig justerade jag ibland ett par om dan :-) Kabeln på instrumentet har jag bara varit med om engång, då fanns felkod på utebliven signal. Tomgångsmotorn händer ju också att den kärvar, ibland gården att rengöra men ibland måste den bytas.
av Tomolo
Vilket proffs, kul! Stort tack för instruktion. Försökte med den metoden först men svårt att få rätt varvtal. Kan man ansluta multimeter för att mäta spänningen någonstans?

Du tror ändå att tomgången kan bli för hög även om jag har justerat spjället med så liten öppning som möjligt?

av rd350
Finns klämmor (typ till tändningslampa) som man klämmer runt tändkabeln och ansluter till multimetern. Alternativt nåt felkodsinstrument som kan läsa varvtal. Tomgångsmotor/styrenhet har bara ett visst område dom kan reglera tomgången på, kommer man för högt eller lågt utöver det så funkar det inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
P 9
Tomolo skrev:Försökte med den metoden först men svårt att få rätt varvtal
Finns "motortest" multimetrar för en billig peng på nätet, t.ex denna
https://www.ebuy7.com/item/more-dy2201- ... hcdiabdhfg
Vet dock ej hur exakt den är. Jag har en gammal (köpte ny omkring - 90) analog. Den kan man även mäta laddningsström med, upp till 60A.
av Tomolo
Sådär, justerat in spjället igen, nu med koll av varvtal 530-560 rpm. Blev i princip samma inställning som tidigare och tyvärr också samma resultat. Dvs tomgången blir bra tillfälligt. Men nästa gång jag startar är den hög igen, ändå tills jag startar om motorn.

T ex igår startade och körde jag en timme, stannade på en mack och lät motorn gå med hög tomgång (runt 1100 rpm) och ruckade samtidigt på diverse kablar för att leta fel. Klämde slangen till tomgångsventilen för att se att varvtalet gick ner - check. Startar sedan om motorn och tomgången går ner runt 750 rpm.

Mätte också tempgivaren i det här läget: 167+165 ohm mot jord. Är det ok eller orimligt lågt?

Fler kloka idéer?

av Tomolo
Enligt spec för givaren skulle 167 Ohm motsvara 105 grader. Kanske rimligt ändå.
Screenshot_20201016-194904_Chrome.jpg
Screenshot_20201016-194904_Chrome.jpg (30.45 KiB) Visad 400 gånger

av rd350
när du mäter värden på givare är det viktigt att mäta inne vid styrenhet så får du med kablarna också. kopplingsstycke under fjäderbensförstärkningarna i motorrum, där händer det ibland att det blir kontaktfel.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]