- tis 27 okt 2020, 12:45
#1409435
.
Lobocut skrev:Den eviga diskussionen, dubb eller inte....Fast tidningarnas tester visar inte vad som är det säkraste alternativet, bara hur däcken presterar under samma förhållande. Hur säkert det blir i slutändan på individnivå är beroende på hur man kör, sänker man hastigheten och håller bättre avstånd i lägen då dubbfritt presterar sämre behöver det inte vara mindre säkert, eller att man prioriterar säkerheten lägre. Det är som att säga att en bil automatiskt är mer miljövänlig för att den har en deklarerad blandad förbrukning som är låg. Sedan finns det dem som kör eccodriving med V8 eller kör som biltjuvar med sin downsizade bensinmotor
Vill man ha det säkraste, då väljer man dubb, finns inget annat alternativ. Köp valfri tidning som testar vinterdäck, odubbat och dubbat i samma test. Is förkommer i HELA landet. Vissa vill hävda att det är sommarväder med plusgrader dygnet runt, ju längre ner man kommer i Sverige. Vilket är felaktigt...
Den som hävdar att man klarar sig lika bra på dubbfritt, har fel... Vid en oförutsedd händelse (som dom flesta olyckor är), då har du bättre styr och bromsförmåga med dubbat. Varför vill man inte ha dom bästa förutsättningarna, vid en ev risk för olycka?! "Jag tycker ljudet från dubbdäck låter för mycket" Ok...

Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18

Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18