Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni88
#1409273
dannesk skrev: mån 26 okt 2020, 14:31
Toni88 skrev:Det låter ju en aning smidigare, har du nån bild på var jag ska koppla in kablaöen nånstans?
Du kopplar in kablarna i motorn efter du tagit bort kontakten, finns i videorna på Youtube, tror bl.a. att Mackans garage visar det i sin video.
Tackar så mycket 👍
Användarvisningsbild
av Nexus
#1409289
lossa kontaktstycket på motorn så finns det 2 stift. Testa dutta emot kablarna på batteri för se om kolven går in eller ut. Går kolven inåt ät det bara köra tills motorn är i botten sen får du pressa in kolven som vanligt med en rörtång eller liknande.
Sen när allt är klart pumpade jag pedalen tills den blir stum sen kör på knappen till handbromsen några gånger fram och tillbaka. Fungerade perfekt på min 2014 och första gången jag gjorde detta på elektriska ok. :-)

Dessa passar rakt av på stiften i kontakten på oket
https://verktygsboden.se/kabelskor/kabelsko-hona-63-mm
av Toni88
#1409292
Nexus skrev: mån 26 okt 2020, 16:41 lossa kontaktstycket på motorn så finns det 2 stift. Testa dutta emot kablarna på batteri för se om kolven går in eller ut. Går kolven inåt ät det bara köra tills motorn är i botten sen får du pressa in kolven som vanligt med en rörtång eller liknande.
Sen när allt är klart pumpade jag pedalen tills den blir stum sen kör på knappen till handbromsen några gånger fram och tillbaka. Fungerade perfekt på min 2014 och första gången jag gjorde detta på elektriska ok. :-)

Dessa passar rakt av på stiften i kontakten på oket
https://verktygsboden.se/kabelskor/kabelsko-hona-63-mm
Tackar så mycket, det låter inte komplicerat och såna kabelskor har jag hemma
Användarvisningsbild
av apersson850
#1409356
robert123 skrev: I många av klippen på youtube tar dom bort motorn från oket, gör inte så. Blir inte tätt när man sätter ihop det igen, och det läcker in fukt vilket gör att det rostar och till slut fungerar inte parkeringsbromsen längre. Du kan använda ett 9V batteri och en kabelstump att backa motorerna med
I många rekommendationer säger de att du ska dela kontaktdonen och köra motorn med ett batteri. Gör inte så. Det är lätt att det inte blir tätt i kontaktdonet, och så blir det kondens och korrosion. Ta bort motorn och backa den lilla domkraften mekaniskt istället. Spruta lite silikonsmörjning på gummiringen innan du sätter tillbaka motorn, så går den lätt, behåller smidigheten och allt håller sig tätt och fint i evighet.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1409363
Jag skulle säga att det är större risk dra sönder bultarna till motorn än att det skulle kunna råka komma in fukt för man tar isär ett kontaktstycke. O-ring anser jag är förbrukad så fort man tar isär något. Då är det ny o-ring som gäller.
Är man rädd för fukt så spruta i lite kontaktspray innan du monterar ihop kontaktstycket...
Lika relevant som att man ej kan byta abs sensor för kontaktstycket skulle erja sönder. Ska man resonera så kan man inte ta isär någon kontaktstycke på bilen.


Bästa är ju sätta de i serviceläge med dator så behöver man inte ta isär något ;-)
Användarvisningsbild
av sbf
#1409364
Nexus skrev: mån 26 okt 2020, 23:12Bästa är ju sätta de i serviceläge med dator så behöver man inte ta isär något ;-)
Kan man göra det med VIDA?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1409372
Japp det är så Volvo mfl gör när de byter bromsar. Exakt hur vet jag inte då jag inte har införskaffat Vida ännu 😁
av Toni88
#1409373
apersson850 skrev: mån 26 okt 2020, 22:06
robert123 skrev: I många av klippen på youtube tar dom bort motorn från oket, gör inte så. Blir inte tätt när man sätter ihop det igen, och det läcker in fukt vilket gör att det rostar och till slut fungerar inte parkeringsbromsen längre. Du kan använda ett 9V batteri och en kabelstump att backa motorerna med
I många rekommendationer säger de att du ska dela kontaktdonen och köra motorn med ett batteri. Gör inte så. Det är lätt att det inte blir tätt i kontaktdonet, och så blir det kondens och korrosion. Ta bort motorn och backa den lilla domkraften mekaniskt istället. Spruta lite silikonsmörjning på gummiringen innan du sätter tillbaka motorn, så går den lätt, behåller smidigheten och allt håller sig tätt och fint i evighet.
Nu hamnar man ju lite i kläm mellan olika sätt att göra det på, du säger att detta sättet är dåligt och nån annan säger det är bra🙄
Min tanke var att spraya vaselin i kontaktdonet så håller sig fukten borta, funkade jättebra i elkontakter när jag jobbade på havet i många år
av Toni88
#1409374
Nexus skrev: mån 26 okt 2020, 23:12 Jag skulle säga att det är större risk dra sönder bultarna till motorn än att det skulle kunna råka komma in fukt för man tar isär ett kontaktstycke. O-ring anser jag är förbrukad så fort man tar isär något. Då är det ny o-ring som gäller.
Är man rädd för fukt så spruta i lite kontaktspray innan du monterar ihop kontaktstycket...
Lika relevant som att man ej kan byta abs sensor för kontaktstycket skulle erja sönder. Ska man resonera så kan man inte ta isär någon kontaktstycke på bilen.


Bästa är ju sätta de i serviceläge med dator så behöver man inte ta isär något ;-)
Min tanke var att spraya vaselin i kontaktdonet så håller sig fukten borta istället för kontaktspray, funkade jättebra i elkontakter när jag jobbade på havet i många år.
Ja en dator är ju självklart bäst men då måste man ju känna någon som jobbar på Volvo verkstad
Tips på bra batteriladdare ?

Jag har också MXS 5.0. Den har som sagt reco[…]

Nu ska minsann domkraften få smörj ;-)

Jag brukar syna produkt jag köper på bl[…]

Mätaren är garanterat trasig. Skickat f[…]