NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408978
Orfeous skrev: lör 24 okt 2020, 22:44 Jag funderar på att filma vid tillfälle men det är inte helt lätt. Går ju att testa på en stor tom parkering eller liknande och filma med telefonen.
Vet inte hur mycket det ger att filma det. Du har ju beskrivit det bra som det är.

Om det varit en äldre bil utan en massa elektronik, tänk 80-talet, så hade jag verkligen kollat slangen till servobromsen. Jag hade också krupit ner och lyssnat efter något pysande ljud bakom (framför ;-) ) bromspedalen och samtidigt bett någon trampa på bromsen för att lyssna efter luftläckage i bromsservon.

Nu är det ingen 80-talare men man kan ju kolla ändå såklart, men det jag inte vet är om det sitter något relä eller ventil som skall kompensera motorvarvet för vacuumförlusten vid bromsning som kanske packat ihop. Helsike, den kanske t.o.m. har en egen vacuumpump :-o Kanske finns någon med kännedom om denna kärra här som kan hoppa in..
#1408981
Jag försöker förklara och beskriva så gott det går med symptomer men jag har lite svårt med det. Svårt med något sammanhängande och konkret.

Därför tycker jag att det kan vara lättare att istället visa med video med vad som händer och inte. Jag påpekade ju detta för min tekniker för många år sedan. Det enda som han kunde tänka var smuts i gasspjället vilket det var som han rengjorde. Tog en snabbtitt på tändspolarna också. Det blev bättre på lägre varv men inte bra.

Det här är lite av en neverending story.
Varvtalet kompenseras ju av flera olika givare och variabler. AC av/på eller belastning på servopump t.ex.. motortemperatur/yttertemperatur.. tändvinklar, bromstryck.. osv.
#1408984
Jag undrar ju vad som fick mina magnetventiler till virvelspjället att ge upp. Det vet jag ju inte. Det var ju inget jag försökte utan bara bytte. Var det avlagringar som gjorde att de kärvade? Kläggade igen vakuumslangarna där? Var det något elektroniskt/mekaniskt? Sot sätter sig ju lite överallt i EGR-systemet.

Jag brukar rengöra spjällhuset och spjällskivan nån gång ibland. Ryckigheten och varvtalet är inget som påverkas. Mest bara stabiliteten på tomgång.
#1582773
Vill bara tacka för denna tråden, hade exakt samma symtom på min bil. Min slang mellan pcv-ventilen och insuget hade en rejäl spricka på närmare 5cm i sig, sparade mig många kronor tack vare denna tråd så här 9 år efter den först publicerades.
#1582779
Ragnarsragnar skrev: mån 01 jul 2024, 16:14 Vill bara tacka för denna tråden, hade exakt samma symtom på min bil. Min slang mellan pcv-ventilen och insuget hade en rejäl spricka på närmare 5cm i sig, sparade mig många kronor tack vare denna tråd så här 9 år efter den först publicerades.
Härligt 👍🙂
En tanke, för att se om pcv öppnar (om slangar är hela).. Finns det något lämplig anslutning i motorblocket som man kan trycksätta via? Gasspjället stänger väl aldrig 100% tänker jag, så man skulle kunna känna om det kommer luft där vid lite trycksättning..?

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]