NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kakafoni
#1408924
xaran skrev:
kakafoni skrev: tis 06 okt 2020, 15:52 Hej och tack för en verkligt uttömmande tråd. Körde förra vintern runt utan dieselvärmaren och det kom en mängd felkoder när jag var in till Volvohandlaren senast. Fick allt rensat men det är troligen något fel på riktigt också då den vägrar gå igång. Dessvärre jobbar jag borta i veckorna och det är inte sannolikt att man hinner demontera, felsöka, beställa grejor, reparera och återmontera under samma vecka. Jag undrar därför om TS eller möjligen någon annan vet om det går att koppla samman slangarna som leder in/ut ur värmaren och köra och vara glad som vanligt medan man felsöker/reparerar den?
Mvh,
kakafoni (ny på forumet)
Det går bra att bara koppla ihop slangarna och köra så.
När jag renoverade min brännare så var styrenheten bränd (ett vanligt fel!). Ger enheten felkod på fläkt så är det troligt att det är styrenheten som spökar. Jag PMar dig med en dropbox-länk med bla. felsökningsmanualler där du kan dubbelkolla ohm-talet i alla komponenter och på så sätt hitta felande komponenter.
Tack för svaret angående slangarna, det gick kalasbra! Jag hittade inte några bra plastgrejor på Biltema för ändamålet så det blev röris-prylar från Jula (2 st slangkoppling R20x3/4" (artikel 452281) och 1 st vinkelkoppling R20 (artikel 452264). Det blev lite väl blankt för att vara i motorrummet men det fungerar bra. 3/4" passade ypperligt med den slangen och de klämmor som satt på.
Ihopkopplade slangar.jpg
2st Jula art.nr 452281 och 1 st art.nr 452264
Ihopkopplade slangar.jpg (658.28 KiB) Visad 2465 gånger
Det enda jag var bekymrad om är huruvida det var longlife etylenglykol i bilen (normalt röd) men det verkar det inte vara och kan inte utläsa något om att specifikationen ska vara så heller i instruktionsboken. Den glykolen ska inte vara särdeles snäll mot mässing och med mässnigsdelar som kopplar ihop slangarna så var det något att ta i beaktande.

Jag snackade med volvomekanikern och han sa att "det var fläkten". Jag ville inte betala för något papper och officiell kodavläsning så bad honom bara att kolla det i förbigående. Jag har nu demonterat allt och det ser inte tokigt alls ut inuti värmaren. Skulle till och med säga att det är relativt rent och fint med tanke på vad som sker inne i den.

Nu till lite tankenötter:

1)
Fläkten 'verkar' död. Hör inga missljud eller annat när jag snurrar på den men får den inte att reagera vid spänningssättning. Å andra sidan får jag utläst 1,5V när jag jobbar 'baklänges' och drar runt den med en borrmaskin och kopplar på en multimeter. Besynnerligt... :-/

Vet du (eller någon annan) om den är så sofistikerad att den är spärrad vid högre ingående spänning än 8,4 (8,2+0,2 enligt servicemanualen)? Jag fick inte liv i den vare sig med ett 9V-batteri (började lite klent för att inte grilla den) eller med ett 12V ATV-batteri. Helt stendöd.

2)
Ohmtalet på flamvakten är lite för mycket 'off the charts' mot vad jag spontant skulle tycka är rimligt. Nu är ju diagramet inte alls tillförligtligt men med interpolation borde jag få siffror som inte alls är det som multimetern visar (Resultat: Vid 5 grader C - 1033). Ska låta den bli rumstempererad och se om det blir något skillnad. Vidare så är det inte denna komponent som blivit flaggad som felaktig i systemet. :-/

EDIT: Nu mätt flamsensorns motstånd i rumstemperatur och det verkar som om den är ok (1071 vid 21-22 grader). Får inte exakt värdena som står i diagramet men jag tänker att det är inom ramarna för möjlig feltolerans.

3)
Har ingen som helst möjlighet att felsöka styrenheten. Det krävs ju specialdelar samt att den adapter som omtalas i manualen säkert gäller standardanslutningar och inte Volvos egna kontaktstycke.

Ska nu sätta mig och leta efter priser på en ny fläkt, vill minnas att någon snackade om Bowers förut. :party:

"Ska smörjas in med specialfett" - Jaha? En specifikation vore ju på sin plats. Tack Eberspächer! Har ni möjligen någon idé om vad som kan tänkas vara 'special' nog?

Mvh,
kakafoni

EDIT1: Lade till lite och tog bort annat som snabbt visade sig vid första fläktsöket.
EDIT2: Mätt upp flamsensorn i rumstemperatur.
Senast redigerad av 3 kakafoni, redigerad totalt 0 gång.
av kakafoni
#1408925
timebandit skrev:Nu finns inte bilderna å dokumenten kvar i min dieselvärmar renoveringstråd I Tips å Tricks men har dock kvar dom på Dropbox.
Det är jätteviktigt att isoleringen i värmaren är intakt samt att man måste lägga kablarna exakt som dom var på ett visst sätt för att inte skadas. Detta är även angivet I servicemanualen.

Det går inte att bara köpa delar genom att gå på värmarens Modell kod utan det är även viktigt att ha värmarnumret som står på etiketten på styrenheten. Endast då kan man få rätt delar utan att chansa.
Jag rekommenderar att köpa delarna hos en återförsäljare av eberspächer. Priserna är inte så mycket annorlunda hos dom faktiskt.
Man får rätt delar samt att dom har bra kunskaper som man kan ta del av osv :)
Men visst är det roligt att riva ner den flera gånger? Hehe :)

Börjar du få problem med att värmaren stänger av sig och klagar på tex överhettning så har du fått luft i kylsystemet. Ganska jobbigt att få bort om man inte har bra verktyg.

En enkel Google sökning ger dig svaren du söker gällande brännkammaren och dess små hål.

Att införskaffa amp verktyg är en bra investering för värmaren när man skall byta dess komponenter.
Har tom fått byta ut kontaktstycket då det blir torrt och poröst av värmen.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Exakt det fetstilta fick jag smaka på idag när jag skulle ta loss kontaktstycket. Sprött som kexchoklad. Var köpte du nytt och vad heter den/har den för nummer?

Ligger dina bilder också på dropbox någonstans? Fick lite av xaran men aldrig fel med extra dokumentation. :)

Mvh,
kakafoni
av kakafoni
#1420208
God fortsättning allesamman.
Har då äntligen fått samman allt (tid fär små projekt är inte direkt en vara i överflöd) men den ville inte vara med. Hade detta lite på känn kanske och förberedde mig mentalt på att ta ut den igen för att genomföra 'styrdons-fixen' som beskrivs på annan sida i forumet. Turligt nog har det varit den mildaste vintern på bra länge. En glad nyhet var att lösningen för att sammankoppla slangarna fungerade ypperligt! Befintliga slangklämmor användes och återanvändes utan bekymmer. :party:
av Rådlös
#1420222
Jag skall inte lägga mig i värmaren för det kan andra bättre. Men glykolfrågorna känner jag att jag måste klarlägga lite.
Det finns ingen gällande färgkod för glykoler som är avsedda att användas i motorfordon. Den kan ha vilken färg som helst och det har ingen aktiv del i glykolens egenskaper. Ren glykol är för övrigt färglös. Det går att köpa sådan om man vill ha det. Samma sak med ingen gällande färgkod gäller även för "den andra sortens glykol, Propylenglykol". Den kan också ha vilken färg som helst. T.o.m. samma färger som Etylenglykol. Däremot är det inte bra att blanda dessa olika glykoler med varandra. Men färg "A" i Etylenglykol går att blanda med färg "B" i Etylenglykol. Så länge du håller dig till samma sorts glykol är allt gott och väl. Men strunta i färgen.
Speciell Long Life Glykol finns inte längre. All glykol är numera Long Life. Det har bilindustrin sett till genom ett "pennstreck". Det stog förr i världen i handböckerna att man skulle byta glykol vart annat år i bilarna. Det gör det inte längre. Det står inget heller om det i serviceschemorna. Däremot står det att: Om kylarvätskan är grumlig eller på något annat sätt, missfärgad med rostflagor eller annat och om den inte håller måttet på lägsta antifryspunkt, så byt kylarvätskan!
Ungefär så står det. I och med detta har ju bilindustrin själv tagit död på begreppet Long Life Glykol. All glykol är ju Long Life numera.
Glykolen i sig själv åldras normalt inte. Det är korrosionsskyddet som "åldras". Skyddet är någon form av silikat. Det har den förmågan att när det är löst i vatten (kylarvätskan) så sätter det sig på metallytor inne i motorn som som en sorts "magisk" målarfärg, ungefär. Detta håller den på med i ungefär två år. Sedan är det klart. Den magiska målarfärgen tog slut där. Det var detta som förr ansågs styra behovet av att byta kylarvätskan. Numera har man kommit på att den silikaten (korrosionsskyddet) som fastnade på alla metallytor sitter kvar där den sitter. Och den fungerar fortfarande. Det vill säga, om man inte rör den eller torkar bort den på något sätt. Det blir ju så om man öppnar en motor för reparation eller byte av delar o.s.v. I det läget är det bra att byta kylarvätska.
Nu hade du satt på några rörkopplingar av mässing. Mässing korroderar normalt inte i vatten. Därför kan du sova lugnt och reparera din värmare när tid ges. Hade mässingsdetaljerna däremot suttit i galvanisk kontakt med stål eller aluminium hade det varit en annan sak. Men nu hänger dom säkert och fritt i gummislangar.
Det finns dom som vill känna sig extra säkra genom att använda avjoniserat vatten (ett annat ord för destillerat vatten, ungefär) med glykolen. Om man vill ha det går det att köpa, men många av oss kanske redan har tillgång till litervis med sådant vatten. Många har luftvärmepumpar eller luftavfuktare eller andra klimataggregat. Dom producerar litervis med avjoniserat vatten varje dygn.
Men många andra litar blint på det här korrosionsskyddet och använder det med kommunalt dricksvatten i sina bilar. Vanligtvis fungerar detta.
#1425331
Tänkte posta lite erfarenhet från att ha grejat med min värmare i går.
Köpt bilen nyss, värmaren spärrad efter för många startförsök. Nollade felkoder i vida och testade. Lyckades producera ganska mycket rök, men inget ljud från flamma. Så att soppa kom fram kunde konstateras.
Plockade ut värmaren enligt instruktion från vida. Tog en stund, nästa gång provar jag nog utan att släppa avgasröret från chassit.Spar ju en del tid att slippa hissa upp bilen.
Det gick relativt smärtfritt, fick klippa bort klämman för bränsletank och ersätta med slangklämma.

Plockade isär brännaren och konstaterade en sprucken fläns i brännkammaren. Bonde som man är provade jag att svetsa den. Gjorde rent allt jag kom åt och bultade ihop igen.

Vid provkörning visar det sig att jag skapat en alldeles förträfflig rökmaskin. Man såg knappt bilen efter en stund... Men nu tände iaf brännaren om än med ofullständig förbränning. Så det känns som jag är felet på spåren!

Nu är ny brännkammare beställd från Kina för 400 kr. Vi får väl se om det är billigt eller blir pengar i sjön. Hoppas den kommer innan vintern är slut...

Bild
Bilagor
20210123_170828.jpg
Trasig bränkammare
20210123_170828.jpg (211.35 KiB) Visad 2160 gånger
20210123_171835.jpg
Svetsad brännkammare
20210123_171835.jpg (321.79 KiB) Visad 2160 gånger
Rostskydd S90/V90

Någon som haft rostig fram/bakvagn och l&aum[…]

Ok, Grejen är att detta är en 2 &arin[…]

Stötdämpare bak V50 T5 AWD

Problemet är ju att dämparna är oli[…]

B230FK i en Volvo 245 1993

Tja! Jag har nyss fått i en b230FK i min 245[…]