NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmerfudd
Hej,
Mitt första inlägg här. För tre veckor sedan köptes en V50 my08 1,8f lågmilare (11000 mil).

Givetvis tittade jag i serviceboken men lite för snabbt. Jag kollade bara hur många mil den rullat mellan varje servicetillfälle. Nu när jag kollar närmre ser jag att gick 3,5 år mellan ett tillfälle. På 3,5 år hade den bara rullat 1150 mil. Ja, jag är jävligt irriterad på mig själv! Hade aldrig köpt den om jag varit mer uppmärksam.

Hur illa är detta?
Den är nyservad, är det lönt att göra ett extra oljebyte igen?
Vad är värst för motorolja? År eller mil?
av Rådlös
Du skall i vilket fall som helst byta olja minst en gång om året oavsett körsträcka. Men annars är det var 1000 mil som gäller. Du skriver "nyservad". Är det nu den senaste tiden? Då är det troligen bra som det är. Du kan inte byta ikapp dom saknade (?) servicetillfällena*. Har du färsk olja nu inför vintern så har du ett bra utgångsläge. Det är vintertrafik som "stressar" och påfrestar oljan mest. Om du kan styra det, så försök alltid göra oljebytet inför vintern. Om bilen inte visar några brister eller problem, så tror jag inte att det är något att grubbla över.

*Skulle funktioner ha kontrollerats eller bytts ut men inte blivit gjort så skall man naturligtvis göra det. Multiremmen t.ex, skall bytas före 10 år. Och detta är oavsett körsträcka.

Udda kilometersträckor är det bara olja och oljefilter som skall bytas. Jämna kilometersträckor är det Service och kontroller av bromsar, styrning, avgaser, belysning m.m. Plus olja och oljefilter. Var 6000 mil är det lite fler kontrollpunkter och funktioner som skall kollas.
av Elmerfudd
Tack för svar!

Nyservad innebär att bilfirman vi köpte bilen av har precis servat bilen. Men de sa även att den var fullservad.

Oljan ser ny ut, men jag kollade luftfiltret igår kväll. Jag ska strax åka och köpa ett nytt, för det var inte bytt. Tack för tipset med multiremmen. Ska kolla upp det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Oljan är såpass bra nu för tiden så den klarar av något år, körde själv 7000 mil med samma olja under 2 år och hände inte ett skit med motorn och då öppnade jag även upp motorn och inspekterade lager mm. Så Du kan vara rätt lugn :-)
av Lövet
Jag skulle inte heller vara orolig. "Bra" är det inte, men ingen katastrof heller så länge bilen körts normalt.
av frippe64
Elmerfudd skrev: lör 24 okt 2020, 09:19 Tack för svar!

Nyservad innebär att bilfirman vi köpte bilen av har precis servat bilen. Men de sa även att den var fullservad.

Oljan ser ny ut, men jag kollade luftfiltret igår kväll. Jag ska strax åka och köpa ett nytt, för det var inte bytt. Tack för tipset med multiremmen. Ska kolla upp det.
Inget att bekymra sig över. :-)
Luftfilter och tändstift vid 12000 mil, samt svampen till VHV som sitter i luftburken.
av Elmerfudd
Då kan jag lugna ner mig lite. Jag kan tänka mig att det är bättre om tidigare ägaren kört på bensin än etanol. Nu sitter där ett nytt luftfilter på bilen och multiremmen får bytas snarast. Tack för alla svar!
av Rådlös
Elmerfudd: Din bil är tillverkad för att kunna gå på enbart bensin, eller enbart E85 eller en valfri blandning däremellan. Så vad tidigare ägare har kört på, bensin eller E85 har ingen som helst betydelse. Det viktigaste om du byter bränsle är att bilens styrdator ECU, skall få tillfälle att adaptera sig. Mer krav än så ställs inte på dig eller föralldel någon tidigare bilägare. Gör du adapteringen första gången rätt så behöver du aldrig tänka på det mera så länge du kör på samma bränsle. Och oljan skall du under alla förhållanden byta minst en gång om året.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]