Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Hade BMW haft bättre säkerhetsutrustning hade även jag kanske köpt en BMW
Just därför har jag också en S40N..den kör jag med..BMW:n har jag bara att titta på. :lol:
Man ser ju var enda dag folk som dör som flugor i sina BMW ut efter vägarna. :oops:
Men fördelen är dock att den har en ganska hyfsad drivlina, oavsett man väljer manuell eller automat

Men ok, detta med 5-seriens 4 stjärnor är väl inte topp precis, men skall man gardera sig så borde "Volvo FH 16" vara ett bra alternativ. 8)
av Volvo mitt val
Steff 99 skrev:
Hade BMW haft bättre säkerhetsutrustning hade även jag kanske köpt en BMW
Just därför har jag också en S40N..den kör jag med..BMW:n har jag bara att titta på. :lol:
Man ser ju var enda dag folk som dör som flugor i sina BMW ut efter vägarna. :oops:
Men fördelen är dock att den har en ganska hyfsad drivlina, oavsett man väljer manuell eller automat

Men ok, detta med 5-seriens 4 stjärnor är väl inte topp precis, men skall man gardera sig så borde "Volvo FH 16" vara ett bra alternativ. 8)
Det är inte frågan om bara 4 eller 5 stjärnor det är fråga om sidokrockskydd och wiplaschskydd. Har du sett tillräckligt många olyckor så inser man att säkerheten är mycket viktig. Sedan får BMW ha hur fin drivlina som helst. Den dagen man höjer säkerheten står BMW på min inköpslista! Där är man , enligt sakkunniga inte idag men man kommer säkert att nå även en toppplacering här.
av Steff 99
Vi får ändå hålla oss till vad som gäller ...wiplasch skydd finns i alla nya BMW 5-serie oavsätt stoltyp..tidigare fanns det bara på komfortstolen.
Sedan bör man inte generaliser oavsätt märke...nu gäller mycket enbart 5 -serien, flera andra BMW- serier har sina 5 stjärnor.
Att sedan Volvo ligger i framkant gällande krocksäkerhet är ingen som förnekat.
Bra att svensk ingenjörskonst leder denna utvecklingen,
men glöm inte att även proaktiva system som gör att olyckan aldrig inträffar, också leder till än mindre lidande..Head up display, night vision, aktiva farthållare, riktningsvanare..m.m...det finns stora tyska tillverkare som erbjuder detta som option .
Men är man orolig ang. säkerhet så är det en stor SUV på 3-4 ton som gäller.
Samt ha halkskydd i köket ..där händer mer olyckor med tragiska konsekvenser per år än i trafiken.
av bilgalen
Passiv säkerhet i bilar är jätteviktigt. Lika viktigt som aktiv säkerhet.

Men ironiskt nog brukar ju Volvoägare som vrålar högst om säkerhet i bilar sedan sätta sig i sin Volvo för att åka till sommarstugan och där dra igång sin motorsåg UTAN att använda hjälm, hörselkåpor och viktigast, skyddsbyxor!

Det har liksom blivit en grej för Volvo- och Saabfanatiker att prata säkerhet bara för att dessa tillverkare inte är så bra på resten!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tar vi t.ex S80 som exempel så finns det inget som säger att den skulle vara sämre än 5-serie vad det gäller aktiv säkerhet. Tvärt om, om man får tro på motortidningarna. Finns även, HUD, aktiv farthållare med krockvarningssystem + autobromsfunktion. Riktningsvarnare och "mat och sov"-klocka går att få också. BLIS, IDIS osv osv...
Vi får ändå hålla oss till vad som gäller ...wiplasch skydd finns i alla nya BMW 5-serie oavsätt stoltyp..tidigare fanns det bara på komfortstolen.
Sedan bör man inte generaliser oavsätt märke...nu gäller mycket enbart 5 -serien, flera andra BMW- serier har sina 5 stjärnor.
Håller vi oss till vad som gäller så har dom kanske wiplashskydd, men hur bra är det!? KASST! Alla BMWs stolar har fått underkänt i whiplashskydd. Nya 3-seriecabben fick ett katastrofalt dåligt betyg i det senaste krocktestet i USA. Det enda som den blev godkänd på var frontkrock, allt annat var underkänt. Snyggt jobbat.... :roll:
av Steff 99
Jaha .."XC 90 executive"...skulle vara väldig intressant var du sett och läst att wiplashskyddet som började att levereras på BMW 5-serien under september /oktober månad -07 är kasst.
Men med en enkelspåriget och fanatism så förstår jag att det spelar ingen roll om det står BMW eller Lexus eller att annat "brand" på någon bil så är de sämre än "DIN" mycket unika special XC90.
Det är ingen som skrivit att Volvo eller S80 är kass eller saknar varken det ena eller andra, många är mycket nöjda med sina bilar med några undantag, och även XC90 ägare av senare årsmodeller börjar uppleva att den modellen också fungerar, vilket den inte gjorde när den presenterades.
Jag är ingen fanatiker gällandes BMW, för ett år sedan kunde jag inte tänka mej en sådan, Volvo var och är ett mycket bra alternativ, MEN...jag och många med mej har alltid vetat om att det finns andra märken som har andra kvaliteter än vad Volvo kan uppvisa.
När jag fick BMW:n levererad upptäckte jag att den faktiskt var annolunda, kändes mycket bättre ihopskruvad, och inget skrammel..
Nu efter 5 mån och 2000 mil, ett verkstadsbesök ( en timma men ändå en lånebil ) Jag blivit imponerad över att ha en bil som inte har en mängd små fel..vilket alla mina Volvo alltid har haft. (jag har haft många)
Jag har en S 40N också, som är 19 månader ..går jättebra..felfri, nej..skrammlar, en klädsel som ser ut som om bilen rullat 10.000 mil (har rullat 3000 mil) elfel m.m. skulle uppskatta att den varit på verkstad ca.10 ggr.

Men jag har en bruksbil som transporterar mej från A till B.
S40n duger och är mycket bra för det ändamålet.
Sedan har jag upptäckt att jag har en bil som är mycket kul att köra, där körsträckan ofta blir lite längre bara för att det är roligt att köra..å det är BMW:n
Men många är nöjda med att bli transporterade..då är Volvo ett mycket bra och prisvärt alternativ.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Är det uppdaterat? Jag förmodar att skyddet i komfortstolen är samma som innan? För även det fick underkänt.... (rätta mig gärna om jag har fel)

Jag en fråga. Hur kan du, efter att ha ägt en BMW och många Volvo redan nu bestämma att BMW krånglar mindre/är en bättre bil?

Efter 24, nej, jag skojar inte. 24 nya Volvobilar på ungeför 17 år tycker jag att jag har all rätt att säga emot. Av alla bilar har det varit en enda som inte har uppfyllt kraven enligt mig. Är en extrem pedant och tillåter inte fel. Dessvärre så får man räkna med lite fel om man vill köpa nya, tekniskt avancerade bilar. ALLA bilmärken har problem, så är det! Ingen kan säga något annat.

Vill du/ni veta en annan sak. Volvo är inte det enda märket som har stått på 'gården'. Förmodligen tror ni inte på mig, eftersom att jag trots det har fortsatt på 'Volvo-spåret'. Eller kan det helt enkelt vara så att Volvo har varit det bästa? och att det är därför man har fortsatt att köpa flera?

Ni kan nog även räkna ut att efter 'en del' bilar på kort tid så är man inte ute efter en bil som bara transporterar en fån A till B, utan man har ett stort bilintresse i övrigt.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Efter 24, nej, jag skojar inte. 24 nya Volvobilar på ungeför 17 år tycker jag att jag har all rätt att säga emot.
:shock:

Nu börjar jag förstå varför du skriver inlägg som du gör! Men jag kallar det inte erfarenhet, jag kallar det trångsynthet!

Varför i hela fridens namn vill man ha 24 bilar av ett och samma märke? Jag skulle aldrig ens äga så många Porsche/Ferrari, whatever utan att krydda med lite andra bilar emellan.
XC90_Executive skrev:]Ni kan nog även räkna ut att efter 'en del' bilar på kort tid så är man inte ute efter en bil som bara transporterar en fån A till B, utan man har ett stort bilintresse i övrigt.
Stort bilintresse kan väl diskuteras. Men ett stort Volvo intresse har du iaf :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Nu börjar jag förstå varför du skriver inlägg som du gör! Men jag kallar det inte erfarenhet, jag kallar det trångsynthet!

Varför i hela fridens namn vill man ha 24 bilar av ett och samma märke? Jag skulle aldrig ens äga så många Porsche/Ferrari, whatever utan att krydda med lite andra bilar emellan.

Stort bilintresse kan väl diskuteras. Men ett stort Volvo intresse har du iaf :)
"Vill du/ni veta en annan sak. Volvo är inte det enda märket som har stått på 'gården'." Skrev jag i inlägget också....

Det betyder att bara för att man har haft många Volvo, behöver det inte betyda att man bara har/har haft Volvo.

Hur "trångsynt" man än skulle vara så hade man INTE fortsatt köpa Volvo om man inte var nöjd. Eller hur?
av Steff 99
Börjar funder om "XC90_Executive" är en av dessa som sitter på sitt tonårsrum och kliar sig hakfjunen och skrattar åt oss andra på forumet som tror på hans fantasier, innan han tar en sväng på mopeden till korvkiosken.
För inte kan en vuxen vara så enkelspårig :oops:

Icke! Var nog en kopia ;-)

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]