Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det inte bara för att inte slösa med el..? :-)
Däremot ska man passa sig för att koppla in motorvärmare medan motorn fortfarande är varm!
Jag brände en sprillans ny värmare på min R19 för många år sedan, verkstan satte i en ny på garanti men passade på att påpeka att man inte får koppla in värmaren innan motorn har svalnat. Antagligen kokar vattnet intill elementet och det blir ångblåsor som gör att värmen inte överförs till vattnet..
av v16v
Jag har då haft motorvärmaren på hela dagen när jag har jobbat i över 15 år och det fungerar än.
av Rådlös
Jo, v16v, det finns alltid undantag. Men en motorvärmare är inte gjord för att jobba i längre perioder. Det är tänkt att den bara skall jobba i två timmar åt gången.
Tänk efter lite, själva värmetråden är ca 10 cm lång. Det är en enkeltråd på kanske 1 - 2 kvadratmillimeter. Värmaren är vanligtvis på 500 watt. Det blir ganska hett där inne i rörslingan. Det har hänt mer än en gång att värmartråden har brunnit av. Jag har varit med om det ett par gånger. Då kan man även påpeka att det eluttaget jag använde var ett styrt uttag. Det var ett uttag i ett kommunalt bostadsbolag och det hette att uteffekten var frekvensstyrd. Den ökades eller minskades allt efter behov och belastning. Jag bytte senare parkeringsplats och bil. Där var det timerstyrt uttag till 2 timmars gångtid. Den värmaren höll lika länge som bilen, 25 år ungefär.

Här kan man läsa om vad Calix säger om drifttiden.
https://www.calix.se/support/vanliga-fraagor
Calix = Volvo Original. Samma svar torde gälla från dom flesta värmartillverkarna med lite självaktning och kvalitetsansvar.
av sicnarf
v16v skrev: tis 20 okt 2020, 23:50 Jag har då haft motorvärmaren på hela dagen när jag har jobbat i över 15 år och det fungerar än.
Har du betalat den elräkningen? Jag tvivlar på det för då hade du aldrig gjort det.
av sicnarf
Twin111 skrev: ons 21 okt 2020, 12:34 Det va CALIX 😁👍
Grattis! Din kontakt i bilen såg rostigt ut. Smörj med lite olja så går det lättare att sätta in kontakten och att dra ut den efteråt.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]