Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
sicnarf skrev:Skruvat tar 500 lite drygt för en tändspole. Om du inte litar på Biltema.
Spolen jag köpte i mars kostade 585 spänn på reservdelaronline24 och har fungerat perfekt sen dess. Men varför betala 156 kr mer om jag lika gärna kan köpa den på Biltema. Det är därför jag undrar ifall någon har kört med Biltemas spole ett tag, och har några erfarenheter att dela med sig av.
av MickeM
Hur många tändspolefabriker finns det?

Personligen köper jag hellre Biltema än Skruvats Noname. Generellt.

Är det inte också väldigt sannolikt att skruvat och Biltema köper från samma fabrik under samma premisser, och sedan bara läggs i olika kartonger och får olika tryck. Samma fabrik kanske gör orginalspolarna också, vem vet?

Billiga och dyra från samma fabrik kan visserligen ha olika toleranser, avsynas olika ofta osv.
Så visst är är det skillnad på billiga eftermarknads och orgialen eller märkesdito.
Helt klart.

Förr köpte Biltema in Brisk som tändstift, mm.
Ett bra märke, som hamnade i Biltemakartong.
Men numera har jag inte en susning om vilken som är Biltemas tänddels-leverantör.

Jag körde en längre tid med en Biltemaspole på en Passat utan bekymmer. Men det är ganska många år sedan.
av Fred
Precis så MickeM!

Det är dock lite trist att den här diskussionen alltid ska komma upp så fort Biltema nämns. Jag handlar gärna på Biltema och är fullt medveten om att vissa grejer är skräp, medan andra är extremt prisvärda. Det gäller att välja vad man köper helt enkelt.

Exakt av den anledningen efterfrågar jag erfarenheter från de som köpt Biltemas tändspolar och kört med dem i bilen. Notera att jag inte frågade "Vågar man köpa en spole på Biltema?"...jag frågade om verkliga erfarenheter. Tyckande hit och dit, utan att ha testat, om Biltema är inte intressant för mig.

Nu har jag iofs hittat begagnade spolar på Bildelsbasen för så lite som 75 spänn från bilar som inte rullat så jättemånga mil...men jag irriterar mig riktigt mycket på att skrotarna ska ha så jädra mycket i frakt... :bored: Det räcker tydligen inte med att tjäna pengar på delarna, de ska tjäna pengar på att folk vill köpa dem också.
av SubMarine
Jag köpte en spole till min V70 -99 (ska vara samma som diskuteras i denna tråden) på Biltema och den höll endast i något år innan den intermittent gjorde så att motorn började misstända vid lite högre belastning. Tog ett tag att hitta felet då det var intermittent och endast hände när man körde. Sedan dess köper jag lågmilade originalspolar från skroten istället och bytte ut resterande spolarna i förebyggande syfte. Har också med en extra spole i bilen samt verktyg för att byta den på plats i fall det behövs.
av Fred
SubMarine skrev:Jag köpte en spole till min V70 -99 (ska vara samma som diskuteras i denna tråden) på Biltema och den höll endast i något år innan den intermittent gjorde så att motorn började misstända vid lite högre belastning. Tog ett tag att hitta felet då det var intermittent och endast hände när man körde. Sedan dess köper jag lågmilade originalspolar från skroten istället och bytte ut resterande spolarna i förebyggande syfte. Har också med en extra spole i bilen samt verktyg för att byta den på plats i fall det behövs.
Precis den typ av information jag efterlyste.

Intermittenta fel vill man ju inte ha...som du skriver, hopplösa att felsöka. Nu har jag iofs en kina-DICE, så jag skulle nog kunna se ett sådant fel på spolen där, men det blir ju meckigt.

Det lutar åt beg. original från skroten. Jag kanske köper tre för 75 spänn styck för att få mer värde för dem, genom att frakten på 150 spänn delas upp på tre. Det blir ju ändå billigare än att köpa en ny pirat...
av SubMarine
Jag har också en kina Dice men jag fick inga felkoder till en början då jag instingtivt reagerade med att minska gaspådraget när det började misstända. Om jag lät motorn misstända under en längre stund så sattes tillslut en felkod. Kan dock vara så att diagnosen för detta är lite snabbare i senare årsmodeller.
av SubMarine
Man kan få tag i Bosch-spolar på Trodo.se för ca 500 kr styck så det är ju ett alternativ om man vill köpa nytt.
av Fred
SubMarine skrev:Jag har också en kina Dice men jag fick inga felkoder till en början då jag instingtivt reagerade med att minska gaspådraget när det började misstända. Om jag lät motorn misstända under en längre stund så sattes tillslut en felkod. Kan dock vara så att diagnosen för detta är lite snabbare i senare årsmodeller.
Det stämmer att det inte sätts några felkoder...inte ens när det som jag råkade ut för inträffar. Det är i mitt tycke väldigt konstigt, iom att en tändspole inte fungerar alls samt att bilens display visar det kryptiska meddelandet. Uppenbarligen vet bilen att något är fel, men tydligen inte vad...vilket ju inte borde vara så väldigt svårt att räkna ut för ECU:n.

Det man kan göra med en kina-DICE och en laptop, när man misstänker intermittent fel på en spole, är att följa tändningen för alla fem cylindrar i realtid när man kör. Då ser man direkt när en cylinder droppar samt vilken cylinder det är. Det var så jag hittade att det var just en tändspole som felade när jag råkade ut för felet första gången.
av LaRy
Signaturen Fred har har rätt inställning, han söker efter resultatet. När man tänker på felkoder så kan de ej kontrollera allt, det skulle bli för dyrt. ECU'n säger till att det skall tända på cylindern, men har ju egentligen ingen feedback om en gnista uppstod.
Samma sak med exempelvis problem med bränsle och tryck. Man kan se om pumpen skall gå, men vet ej om tryck har uppstått, för man har ingen direkt feedback i form av tryckgivare.
Skulle varit något något helt annat om det varit en F1-racer......
av Fred
Det blev en beställning av tre originalspolar från skroten. De kommer ifrån en S60 -04 som endast rullat 12000 mil och kostade alltså 375 kr, varav 150 spänn är frakt. :bored:

För att vara säker på att det var rätt spolar skruvade jag av kåpan och kollade artikelnummer på originalspolarna i min bil. Tänkte att någon annan kan ha glädje av informationen så jag tog några bilder.

Här är en av ursprungsspolarna som suttit i bilen sen den var ny, artikelnummer 9125601:
IMG_3750.JPG
IMG_3750.JPG (493.93 KiB) Visad 1210 gånger

Detta är den nyaste. Observera att artikelnumret är ändrat till 30713416.
IMG_3752.JPG
IMG_3752.JPG (397.19 KiB) Visad 1210 gånger

Här är spolen jag köpte på bilderaronline24.se i april
IMG_3751.JPG
IMG_3751.JPG (411.18 KiB) Visad 1210 gånger

Bortsett från att Volvo-loggan och artikelnumret saknas är piratspolen extremt lik nya originalet. Hur man väljer att använda den informationen är upp till var och en... ;-)

Jag tror att jag kommer montera spolarna från skroten direkt och ha de andra som reserv. På så sätt vet jag att "skrot"-spolarna fungerar och kan reklamera ifall någon inte gör det, och de tre ursprungliga som sitter i bilen har ju trots allt rullat drygt 15000 mil mer än de som kommer från skroten.

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]