Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumet!
Har en V70 D4 MY14 där jag nu börjar körs värmaren mer frekvent när temperaturerna trillar ner under nollan. VOC har varnat för låg batterispänning ett par dagar (cirka -3 ute) och inte fullföljt värmaren. Stop/start funktionen går sällan på bilen (släcker oftast denna dock). Jag bilpendlar dagligen med cirka 55 km enkel väg till jobbet, så batteriet torde väl laddas upp ordentligt efter dieselvärmarens aktion. Kör värmaren i regel endast på morgon.

Frågan lyder, tyder detta på ett batteri som behöver bytas eller rimligare att införskaffa batteriladdare man kan koppla in i fronten (som måste monteras då såklart). Köpte bilen i våras och har ej koll på batteriets ålder. Ska ha bilen i minst 7-8 år framåt så jag vill gärna tänka långsiktigt vad jag sparar på i längden. Att använda dieselvärmare vid minusgrader ser jag som ett ”krav”.

Tack på förhand!
Låter som det är dags för ett nytt batteri. En batteriladdare är dock bra att ha med. Testa batteriet så får du veta dess skick. Har det varit med sedan bilen byggdes är det dock antagligen dags för ett byte.
Med din körcykel borde du klara dig utan att stödladda batteriet.

Däremot verkar det som om det är dags att byta batteri. Jag hade gjort det så snart som möjligt. Tidigare brukade jag vänta till dess bilen inte startade, men med åren har jag blivit bekvämare...

Om någon utför ett belastningstest på batteriet utan kostnad så kan du göra det. Jag hade inte betalat för det, utan lagt de pengarna direkt i ett nytt batteri.

Jag klarar mig bra med en vanlig CTEK laddare, som jag kopplar in när den behövs. Det brukar bli någon/några gånger i månaden under vintern när bränslevärmaren körs. Det är naturligtvis praktiskt med en fast installerad laddare -- men om du inte regelmässigt användare elektrisk motor och kupévärmare så tycker jag att det kostar mer än det smakar.
Okej! Tack för svar! Så byta batteri får det bli. Borde jag köpa ngn sådan laddare (CTEK) man kopplar in på batteriets poler? Känns onödigt att betala för frontladdning om det inte behövs vidare ofta.
Sätt inte minuskontakten på batteripolen för allt i världen, sätt den i chassiet eller någon annan jordad punkt.
Jag har en CTEC som jag har en koppling som sitter fast monterad, plus till plus på batteriet och minus på jordpunkt i chassiet. Den har även en indikator, rött, gult och grönt för att se hur batteriet mår. Denna ligger strax under motorhuven och jag behöver inte ens lyfta huven för att ladda. Så har jag haft det på min MY08, MY10 och MY16. Funkar jättebra och har aldrig bytt batteri, inte ens vid 23 000 mil.
Jag har en orange laddare för minusgrader och den har kablar som även är mjuka i minusgrader mm.
Desmodue skrev: tis 20 okt 2020, 10:50 Sätt inte minuskontakten på batteripolen för allt i världen, sätt den i chassiet eller någon annan jordad punkt.
Jag har en CTEC som jag har en koppling som sitter fast monterad, plus till plus på batteriet och minus på jordpunkt i chassiet. Den har även en indikator, rött, gult och grönt för att se hur batteriet mår. Denna ligger strax under motorhuven och jag behöver inte ens lyfta huven för att ladda. Så har jag haft det på min MY08, MY10 och MY16. Funkar jättebra och har aldrig bytt batteri, inte ens vid 23 000 mil.
Jag har en orange laddare för minusgrader och den har kablar som även är mjuka i minusgrader mm.
Tack för det! Kostar det mycket att installera en sådan koppling? Är väl meckigt att lyfta på huven såpass ofta. Hur ofta laddar du och kör du ofta med dieselvärmare?
Värt att veta är att CTEKs vanliga laddare inte är godkända för fast installation. De fungerar utan tvivel bra fast inkopplade, men de följer inte de krav som finns för fast inkoppling.

Det går att köpa separat kabel som du skruvar fast i jordpunkt och pluspol -- https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... -eyelet-m6. Med en sådan är det ännu lättare att koppla in laddaren. Själv använder jag krokodilklämmorna, eftersom det är tillräckligt enkelt för mig de relativt få gångerna jag behöver ladda batteriet. Jag har dock kommit så långt att jag funderar på den extra laddsladden nämnd ovan. ;-)

Använd som sagt minus på någon jordpunkt en bit från batteriet. Det är dels säkerhetsbetingat, då gas som bildas vid batteriet under laddning kan antändas av gnistor när du kopplar från/till laddaren (i alla fall i teorin...). Bilen håller också koll på laddnivån i batteriet. Det kan den inte göra om du kopplar batteriladdaren direkt på polerna i batteriet. Det är väl inte heller någon större katastrof -- men du kan få diverse skumma felmeddelanden, samt att det finns risk för att laddning av batteriet inte blir riktigt optimal från bilens sida.
Malmstroem skrev: tis 20 okt 2020, 11:33 Värt att veta är att CTEKs vanliga laddare inte är godkända för fast installation. De fungerar utan tvivel bra fast inkopplade, men de följer inte de krav som finns för fast inkoppling.

Det går att köpa separat kabel som du skruvar fast i jordpunkt och pluspol -- https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... -eyelet-m6. Med en sådan är det ännu lättare att koppla in laddaren. Själv använder jag krokodilklämmorna, eftersom det är tillräckligt enkelt för mig de relativt få gångerna jag behöver ladda batteriet. Jag har dock kommit så långt att jag funderar på den extra laddsladden nämnd ovan. ;-)

Använd som sagt minus på någon jordpunkt en bit från batteriet. Det är dels säkerhetsbetingat, då gas som bildas vid batteriet under laddning kan antändas av gnistor när du kopplar från/till laddaren (i alla fall i teorin...). Bilen håller också koll på laddnivån i batteriet. Det kan den inte göra om du kopplar batteriladdaren direkt på polerna i batteriet. Det är väl inte heller någon större katastrof -- men du kan få diverse skumma felmeddelanden, samt att det finns risk för att laddning av batteriet inte blir riktigt optimal från bilens sida.
Okej, tack för infon 🙂!
Den här bilden har jag lånat av Clas Ohlson. Det är en kabelsats med en batteriindikator som du kan installera fast i bilen. Du ser på den stora svarta klumpen, tre färgade lysdioder. Den kan du montera under bakkanten på motorhuven så att du ser den när du vill ha koll, utan att vidröra batteriet eller motorhuven. Den kan alltså sitta fast monterad i bilen och det är dom kablarna som beskrivs i dom andra trådarna här, Röd till pluspolen och Svart till chassiejord. Det finns många skruvar som passar till det i motorrummet.
När det sedan påkallas kompletteringsladdning så kopplar du i sladden från laddaren i den svarta klumpen. Batteriladdaren har du fått placera (tillfälligt) på något lämpligt ställe i motorrummet och den sköter sig själv när den har blivit inkopplad och startad.
Batterier fungerar så när dom blir gamla att dom går helt enkelt inte att ladda fullt. Så ett dåligt batteri måste bytas ut så småningom. Ett (friskt) batteri som ofta har kompletteringsladdats lever statistiskt mycket längre än ett batteri som har varit urtömt några gånger. Oladdade batterier bryts ner tämligen fort när dom är urladdade. Därför är det en god investering att ha ett fräscht batteri och en bra batteriladdare.

Bild

Detta är bara ett bildexempel på dom kablar som du kan köpa till din batteriladdare. Dom flesta som säljer moderna batteriladdare i dag säljer också liknande kabelsatser. Det finns enklare (billigare) kabelsatser utan den svarta klumpen med lysdioder, det är enbart två kablar med en stickkontakt till laddarsladden. Och det fungerar på samma sätt, men man får själv ta initiativ till att kompletteringsladda. Ingen panel gör det. Nu är det ju så här med moderna smartladdare att dom känner av batteriets behov och "nivå", så det gör inget om man kopplar in laddaren en gång extra. "Hellre några gånger för mycket än en gång för lite!" Automatiken tar hand om det.
Bilagor
laddpanel.JPG
Add description
laddpanel.JPG (17.23 KiB) Visad 2568 gånger
Här har du ett mycket prisvärt paket med en bra laddare och tillbehör och en anslutningssladd med statusindikator:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-012222/

Montera snabbkontakten förslagsvis jag gjort i min bil.
IMG_6675.jpg
IMG_6675.jpg (287.91 KiB) Visad 2496 gånger

Alternativ jordpunkt:
Jord.jpg
Jord.jpg (51.9 KiB) Visad 2496 gånger

Jag har laddaren på vägen i garaget och köpt en CTEK 2,5m förlängningkabel som går ut genom garageporten placerad på fasaden som jag ansluter under huven till snabbkontakten som på bilden. Laddaren står i standby-läge när den inte används och går igång när man alsuter sladden och sköter automatisk laddningen med rätt program. Min laddare står alltid i läget för AGM-batteri och laddning av bilbatteri.

Brukar ladda 1ggr i veckan över natten och öppna huven för att ansluta sladden är inte speciellt betungande. Montera inbyggd laddare med frontuttag har aldrig varit aktuellt för mig pga kostnaden och för mig funkar detta lika bra om inte bättre.
jordpunkt.jpg
jordpunkt.jpg (56.62 KiB) Visad 2496 gånger
En del har även monterat snabbkontakten i "brunnen" vid torkarna så de kan ansluta laddaren utan att behöva öppna huven.
Huv.jpg
Huv.jpg (42.87 KiB) Visad 2488 gånger
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]