Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1407782
Verkar som turen igår 25 mil åt varje håll laddat upp batteriet något. Kollade nu på morgonen och då startade parkeringsvärmen upp (stängde av den efter 1 minut...) iallafall, något den inte gjort tidigare ;-)
Bilen har nog stått några veckor hos handlaren innan den fick ett nytt hem, så det kan väl som sagt också ladda ur ett batteri
#1407981
Bra! Men vi kan ta det lite förklarande hur och varför. Det bildas ju sot när värmaren går. Vanligtvis så bränns det mesta av sotet bort om värmaren får gå i 10 - 15 minuter. Detta är förklaringen till att man inte skall köra korta kontrollfunktioner. Låt värmaren gå i minst 10 minuter. Annars sotar den lätt igen och slutar fungera.
Det framhålls att man skall prov- eller motionsköra den även på sommaren. Det kan ju vara svårt när det är sommarvärme ute. Men tag en Wettexduk (diskduk) och dränk in den i så kallt vatten du kan komma åt. Håll sedan Wettexduken mot tempgivaren som sitter på undersidan av backspegeln. Jag tror det är den högra backspegeln som triggar värmaren? Då "lurar" du värmaren att tro att det är vinter och kallt. Om man bläddrar fram utomhustemperaturen i instrumentpanelen/infoskärmen så ser man ju vilken spegel som reagerar på Wettexduken.
Det här tricket med Wettexduk kan man ju även använda vid felsökning och annat, om man t.ex misstänker att någon tempgivare är dålig. Vanligt kommunalt varmvatten är runt 50° C. Gäller även varmvatten i en egen villa.
#1408143
Du bör kunna kolla om Calix-kontakten endast är till för batteriladdare genom att lyfta på locket till batteripolen för att se om det går en röd kabel dit. Se monterinmgsanvisning här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Har bilen elektrisk motorvärmare bör även en kupé-kontakt vara monterad, se här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Jag har både kupevärmare, elektrisk motorvärmare och battteriladdare (Calix) monterat i min V90 CC. Då håller sig motor och batteri fräscht och du värmer kupén på ett mycket mer miljövänligt sätt än bränsledriven värmare, dessutom slipper du stanken. Bra även med en rejäl Calix kontakt till batteriladdare så slipper man rappla med kablar under motorhuven för att ladda batteriet.

Jag styr motorvärmaren med en Osram-plug i carporten som jag kopplat till mitt philips-hue system. då kan jag när som helst starta värmaren från mobilen och sätta upp veckoscheman, förutsatt att jag kommer ihåg att plugga in sladden då ;-)
https://www.ledvance.com/consumer/produ ... /index.jsp
#1408151
beachman skrev:Jag styr motorvärmaren med en Osram-plug i carporten som jag kopplat till mitt philips-hue system. då kan jag när som helst starta värmaren från mobilen och sätta upp veckoscheman, förutsatt att jag kommer ihåg att plugga in sladden då ;-)
https://www.ledvance.com/consumer/produ ... /index.jsp
Kommer la en till tråd om hur man kopplar in det med...

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]