Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gissningen du har "kan vara rätt" men det kan finnas många olika orsaker till varför din bil går knasigt.
Nu skriver du inte vare sig årsmodell eller motortyp då det kan ha betydelse om din gissning ligger i farans riktning.
Dom tidigaste modellerna med Magnetti Marelli spjällen var eländiga men T modellerna hade Boschspjäll vilka var betydligt bättre.
Spjällen sätter felkod när tillräckligt många störningar inträffat men det finns en drös med andra orsaker som kan orsaka ditt problem.
Vid motorproblem ange ALLTID årsmodell, typ av motor, T-modell osv. Mera info = bättre svar.
360 skrev: mån 19 okt 2020, 22:28 Har fått problem med min s60 och när jag söker på forumet verkar det vara spjällhuset som är kass, men ska inte varningslampan på instrumentpanelen tändas då?
Det är inte 100% säkert.
Beror naturligtvis helt på vad felet är, men även om det visar sig vara just gasspjället så är det inte helt säkert att någon lampa tänds alls.

Felkoder kan det finnas ändå, och man bör alltid få bilen läst med utrustning som tar HELA bilen. Dvs inte bara en enklare generisk scanner som bara läser motorn.
Andra styrdon kan ha viktig info också.

Modellår (inte fordonsår) och motoralternativ är som sagt väldigt viktig info om du ställer frågor om själva felet senare.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]