Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av zebmag
Tjena!

Nu är det så att min stereo beteer sig riktigt konstigt och gjort det ett tag.

Det låter bara från de små högtalarna vid vindrutan och bara lite lite svagt ibland ur en eller 2 bakhögtare (hatthyllan). Sedan är det ingen bas alls och ingen skillnad då man reglerar diskant/bas.
Jag plocka ur och kolla hur det såg ut bakom cdspelaren och det hade vart nån jävel där innan och rivit klippt kablar o satt ihop med div adaptrar o skit, jag fixa till det så gott som det gick och tog bort lite onödigt kablage (det satt adapter på adapter..) så nu är det ganska rent och prydligt iaf. Men det hjälpte inte alls, samma problem kvarstår.

Tog loss en av bakhögtalarna och kopplade denna direkt på stereon och det kom ljud ur den men fort samma problem (ingen bas ALLS).

Cdspelaren byttes mot en annan, (dock mindre uteffek) men samma problem kvarsod, jättehög vol fram nästan inget bak och ingen bas alls.
Regleringen av fader/balans funkar med båda stereona men inte bas/diskant.

Nån som har nån aning om vad det kan vara för problem??
Steron som sitter i är en Blaupunkt cd 4x40w.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Vad händer om du bara lyssnar på de bakre högtalarna (skruva på fader) och skruvar på balans?
får du mer eller mindre bas om du kör bara på ena sidan -höger eller vänster?
Kan vara så att + och - är ombytta på ena kanalen, då tar basarna ut varandra.
Sitter högtalarna rätt när du använder fader och balans, bak är bak osv.

Det är aldrig lätt att riva i en gammal anläggning där många före kan ha varit och ställt till det, det bästa är att försöka leta upp kablarna och ev dra om dem eller åtminstone kolla på dem och se så att de ser ok ut hela vägen. Det kan dessutom sitta en massa konstiga saker på vägen som tex filter.

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]