Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vänligen hoppa längst ner i texten för min fråga, det mesta av den är gnäll.

Det är helt sjukt! Hållt på i snart 24 timmar och har inte lyckats med någonting. Det är som att man vill bara grina.

Nedslag på besiktningen, brusten fjäder höger bak. Easy peasy, tänkte jag. Ordnade delar, backade in bilen i garaget och hissade upp den. Där skrev jag under min egen undergång..

Bilen i fråga är en Xc70 AWD från 2005 utan nivåmat, four-C och allt det där. Fjädrarna bak sitter alltså runt stötdämparen som har en fjädertallrik i nederkant.

Efter att ha jävlats loss hela paketet med stötdämpare och den trasiga fjädern så tog det mig resten av dag 1 för att spänna den nya fjädern och pressa dit ovandelen, då det blev snett och jävligt så fick jag göra om det totalt 3 gånger.

Dag 2, nya krafter. Spenderade halva dagen med att försöka på hela paketet på plats. Extremt trångt och rätt tung grej. När väl ovandelen är fast monterat inser jag katastrofen. Hålet som bulten i nedre delen av stötdämparen ska gå igenom är vinklat en kvarts varv åt fel håll. Och den är fastlåst med muttern som sitter längst upp på stötdämparen, uppe i bagageutrymmet. Jag provade med ett stort spett genom hålet och försökte vrida den rätt, satt som berget.

Det som får mig att vilja elda upp bil och garage nu var då jag kikade inne i bagaget där hela fjäder paketet kommer upp. Då sitter det alltså en metallflärp halvvägs över muttern som ingen plåtsax biter på. Då grät jag på riktigt.

Min fråga till er: Vad borde jag göra? Är det bara montera ner allt igen eller går det att på något mirakulöst sätt vrida stötdämparen när den hänger där?
Men, brukar inte stången gå att rotera i dämparen? Iallafall när den inte är pressad mot stoppet av fjädern...
Lyckas du få dit fjäderspännare o avlasta fjädern så mycket som möjligt borde du kunna rotera det efter..
Detta har hänt mig oxå någon gång när man var ny på o skruva med bilar..
Allt som ska gå fort jävlas så det tar alltid dubbelt så lång tid.
Se det från den ljusa sidan, du gör inte samma misstag igen.
Vad händer om du monterar på hjulet och släpper ner bilen en aning så att dämparen bli avlastad, borde inte dämparen gå att vrida då..?
Gissar bara, har inte samma bakaxel i min V70 mk 1 :-)
Fast om det är gasdämpare så trycker de ju själva mot ytterstoppet. Kanske bäst att trycka ihop lite innan man försöker vrida så att inte tätningen går sönder..
Dremel med mini (25mm) kapskivor är för övrigt rätt användbar för att kapa bort plåt på svåråtkomliga ställen :P
Troligen lite svårt att vrida fjädern / dämparen med fjäderbenet fortfarande på bilen,
kommer av att fjädern måste vara i rätt position mot både nedre fjäderskål på dämparen och fjädergummin uppe i övre fjäderskål,
och det är svårt (men inte omöjlig?) att vrida runt gummin inne i fjäderskålen på toppen, även med komprimerad fjäder.

Man får tyvärr ta bort fjäderbenet, komprimera fjädern, lossa muttern på stötdämparen lite, och linjera upp fjädergummin mot fjäderskålen.
(eller vika undan/kapa karossbiten över stötdämparmuttern och stödja under dämparen med en domkraft)

Ett lite trix:
istället för att nytta spännband till att tvinga ner bärarmen, kan man ta bort genomslagsgummin från spindeln, nytta bilens original domkraft mellan spindeln och kaross/genomslagskonsol.

AWD med 4C-dämpare är lite svårare:
Haha det var nära, riktigt nära. Lösningen kanske inte var den bästa men i min situation var den guld värd.

Jag satte två Biltema fjäderspännare på fjädern medan den satt monterad på bilen, tog en kofot och böjde upp plåtflärpen över muttern i bagaget, lättade på den och spände sedan fjädrarna så pass att jag kunde vrida stötdämparen rätt med en grov mejsel. Fjäder tallriken hamnade visserligen lite ur läge men fjädern ligger ju ändå stadigt på den. Vi får se om det håller och gör det inte det så lämnar jag in bilen för det här gör jag fan inte om igen, hövva!
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]