Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Franssons
Tjena!

Köpte en V70 2.5ft från 2010 i våras. På displayen så får jag fram felmeddelandet "Parkeringshjälp Service Erfordras". Jag har tänkt att jag ska kolla sensorerna och byta eventuellt trasiga sensorer men jag har en annan fundering angående detta. I instruktionsboken så står det att jag ska ha en knapp för att kunna stänga av och på detta system, den ska då vara placerad under klimatpanelen. Problemet är att den knappen finns inte där och ingen annanstans heller. Så jag undrar om det ska vara så eller om något är skumt med detta?. Känns onödigt att byta sensorer om det bara är så att tidigare ägare har fifflat till det på nåt sätt så att hela systemet är kaputt.

Tack på förhand! 😁
Användarvisningsbild
av Steffe3
Bild

Ingen som den i nedre vänstra hörnet alltså? Låter ju mysko som sagt, tror inte den finns som alternativ i menyerna, utan att knappen är enda styrningen. Kan ha fel dock.
Yes, det är den knappen som saknas (se bild). Får det verkligen inte att gå ihop. Sensorerna är inkopplade i bilen och jag får ju fram meddelandet på displayen. Samgidigt så ser jag inga synliga tecken på att någon varit inne och kopplat bort den knappen.
20201017_111926.jpg
20201017_111926.jpg (187.97 KiB) Visad 847 gånger
20201017_111946.jpg
20201017_111946.jpg (387.15 KiB) Visad 847 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
V50 har styrning via radions display.
Om du trycker på MENU, finns det något passande alternativ där?
Användarvisningsbild
av ER
Troligen eftermonterat allt utom knapp samt ev. ful-laddat "mjukvaran" via tex VDASH, på dessa bilar finns inget alternativ i menyn. Är det korrekt kopplat skall det dyka upp grafik på radions display när man lägger i backen som visar ev. hinder osv NÄR mjukvaran är installerad. Enda gången jag haft detta är när jag bytte TRM från 7-pol MY08 till 13-pol MY13 varianten och bilen inte kände av sensorerna pga att dom går genom TRM och dragets elsystem styr om sensorerna skall vara aktiva eller inte om det är Volvos.
Skicka in bilen för mjukvaruinstallation då den troligen är uppdaterad av Volvo efter montaget och då försvinner allt som inte "ska vara där" när Volvo läser av vad bilen ska ha då denna inte finns med i databasen hur bilen faktiskt är konfigurerad.
Ser ingen annan orsak till det hela än snålhet av tidigare ägare att inte göra rätt första gången med knapp och mjukvara.
Eftermontering a la budgetmetod bör kunna synas enkelt OM man inte bytt bakkjolen som har hållarna till sensorerna då dessa är plastsvetsade med specifika spår efter verktyget OM det är riktigt gjort.
Tycker backsystemet bör fungera med eller utan knappen monterad men har inte testat detta.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]