Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, inköpslistan på vertyg är rätt lång vid det här laget :P Falstång känner jag dock är lite mer "lyx" är "nödvändigt". Det går rätt bra att knacka falsar "manuellt" när det är så tunna plåtar, även om det tar betydligt längre tid än med t ex falstång. Jag kan inte se att jag skulle behöva en falstång heller inom den närmaste framtiden. Skärmkanterna på 940in är helt ok. Det är väl framskärmarna som skulle behöva lite kärlek, men är inget genomgående(än).
I nuläget känner jag nog att jag vill skaffa en verkstadspress och en pelarborrmaskin här näst....... Och en grovdammsugare! För fyfasen vad skitigt det blir av allt slipande :-D

Fast absolut näst på tur så är det nya bakdämpare som ska skaffas. Dom som sitter på är lika effektiva som en trasig cykelpump :P Men det får nog bli först nästa månad... Har bl.a. skatten på V70in denna månad :bored:
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja grovdammsugare köpte jag i somras när jag håll på att renovera lite i källaren. Använder den inne, på altanen i bilen och garaget, vet inte varför jag väntat så länge med att köpa en.

Jag har också skatten denna månaden, men den är på 580 kr så det är överkomligt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om man jämnför designen på batterihyllorna mellan t ex x70(som inte rostar upp, vanligtvis) och 940 så ser det ut som att 940 har sämre dränering, samtidigt som mycket skit kan släppas igenom från hjulhuset. x70's innerskärmar skyddar även den delen mer än vad 940's gör.
Det kan vara en felaktig observation iofs, men jag tror helt klart att skit har lättare att hitta sig in än ut igen.
Man tycker ju att om någon bil skulle rosta "framtill" så borde det vara den framkraffsade modellen, men så är ju uppenbarligen inte fallet :)
I värsta fall får man väl kapa snoken av en x70 och montera på 940, då kanske batterihyllan inte rostar längre :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Såja, nu får batterihylle-historien anses klar. Det har varit lärorikt, men det finns mycket jag skulle kunnat göra bättre. Vissa saker kan jag åtgärda senare, andra får jag vackert leva med eller "göra om göra rätt". Men så är det väl alltid, speciellt när man gör något för första gången :-)

Bjuder iaf på lite bilder på slutspurten, dvs lack och ihopmontering av skåpet.

Kastat färg på insidan. Det var grymt svårt att komma åt och spraya bra med sprayburk. Dessutom är det bara 1-komps spray, så typ noll energi lades på förarbetet(med resultat därefter).
IMG_20200918_185342_resize.jpg
IMG_20200918_185342_resize.jpg (74.13 KiB) Visad 690 gånger
.

Kastat färg och underredsmassa på utsidan(och undersidan).
IMG_20200918_185410_resize.jpg
IMG_20200918_185410_resize.jpg (68.9 KiB) Visad 690 gånger
IMG_20200918_185447_resize.jpg
IMG_20200918_185447_resize.jpg (101.74 KiB) Visad 690 gånger
(Nej, skruven för innerskärmen är inte rostig, det är skit)

Även kastat färg på A-stolpen. Här blev lacken faktiskt bra, meeeen fortfarande 1-komps färg och noll energi lades på förarbetet.
IMG_20200918_190248_resize.jpg
IMG_20200918_190248_resize.jpg (122.31 KiB) Visad 690 gånger
.

Plastbatterihyllan på plats. Den var ungefär lika svart som bilen, gick åt en hel flaska brakeclean för att få den ren. Men den blev ju bra i slutändan iaf!
IMG_20201014_154656_resize.jpg
IMG_20201014_154656_resize.jpg (95.92 KiB) Visad 690 gånger
.

Batteriet monterat med spännband. Spännbandet sitter runt fästet jag gjorde och gör över batteriet och runt den där löstagbara metallramen som sitter typ under strålkastaren.
IMG_20201014_160638_resize.jpg
IMG_20201014_160638_resize.jpg (89.08 KiB) Visad 690 gånger
.
Och ja! Jag lyckades kladda hagmans CA primer på tryckröret, deal with it. :bored:

Vi tar en kort paus från själva bilen. Jag tror jag nämnt tidigare att det blir enormt skitigt av allt kapande och slipande...

.
IMG_20201014_145655_resize.jpg
IMG_20201014_145655_resize.jpg (128.35 KiB) Visad 690 gånger
.

Jag gjorde slag i saken och köpte mig en grovdammsugare, en Kärcher WD3. Billig och enkel sak. Den fungerar över förväntan faktiskt! Det enda den inte riktigt ville suga upp var oljan efter servo-läckaget - vilket knappast är förvånande :-D Så det får jag vackert kavla upp ärmarna och skura när bilen är ur vägen.
Tydligen tog jag inga efter-bilder efter dammsugningen, men det syns rätt tydligt på nedanstående bilderna. Jag har BARA dammsugit, inte sopat eller skurat :-)

Nåja, åter till bilen:

Det jag var mest orolig över var att detta fästen och gummiflärpen inte skulle passa efter min lagning, men det gjorde det :D
IMG_20201014_161330_resize.jpg
IMG_20201014_161330_resize.jpg (84.86 KiB) Visad 690 gånger
.

Skärm och innerskärm monterad.
IMG_20201014_162613_resize.jpg
IMG_20201014_162613_resize.jpg (77.56 KiB) Visad 690 gånger
.

En nästan komplett bil. Bara hjulen kvar(som monterades efter bilden). Om man ställer sig ca 50m bort, kisar, och har solen i ögonen så ser den ju nästan bra ut :-D Jag hade f.ö. glömt hur j-a drygt det är att montera stötfångaren fram själv...
IMG_20201014_173138_resize.jpg
IMG_20201014_173138_resize.jpg (121.94 KiB) Visad 690 gånger
.

Den står dock fortfarande på pallbockar, då domkraften är nere i huset för närvarande. Behövde den för att få upp en VVB på väggen och har inte orkat släpa upp den i garaget ännu.
Den saknar även dropplisten på A-stolpen, då min popnittång sa tack och adjö. Så måste köpa en sån också.

Näst på tur står en körning och bromsande, frambromsarna har mer eller mindre låst sig, så det kommer bli kul... Förhoppningsvis släpper dom när bilen börjar rulla, annars är det bara hissa upp skiten igen och riva isär bromsarna också... Suck...
Sen blir det en välbehövlig tvätt av bilen, om det inte hinner bli full vinter innan jag får fingrarna ur...
Nästa inköp till bilen är bakdämpare, om jag inte måste totalrenovera bromsarna dvs. Bestämt mig för att köra på orginal-utförande på bakdämparna, iaf till en början, av ekonomiska skäl. Kommer troligen kapa ett varv på bakfjädrarna också för att iaf få den i någorlunda vettig höjd bak. Den är som sagt komiskt hög som den är nu.
Efter det tror jag jag kommer chansa på en besiktning. Är tämligen säker på att den kommer få nedslag på vindrutan dock, men hey, då kan man ju köra den lagligt i en månad iaf :-D

Upptäckte också att jag tydligen har pyspunka på höger fram. Det var totalt tomt på luft när jag skulle montera det. Det är ju lite smålustigt eftersom den inte läckt nått innan hjulet demonterades, men har läckt ut all luft avmonterat stående brevid bilen :-/
Nåja, jag är inte så upprörd över det, faktiskt. Däcken ska ändå bytas innan bilen börjas köras "på allvar". Reservdäcket verkar inte läcka något heller, är ett högerdäck, har samma dimension, och är även ett odubbat vinterdäck som dom som sitter på bilen(dock annat märke, michelin på reservdäcket och falken på dom övriga 4). Så i värsta fall slänger jag bara på det tills vidare - även om jag normalt sett är väldigt anti mot att blanda däckfabrik(speciellt bara på en halv axel).

Blir nog inte så mycket gjort på denna på ett tag nu, har lite skit jag måste ta tag i på V70in som jag skjutit upp länge nog...
Blir mest lite småskit på denna, som att slutföra belysningen i knapparna osv.
Användarvisningsbild
av frasse4
Tycker det blev kanon. Jag fixade ett hål under dörrlisten på min frus övningskörnings-850 med roststopp, plastic padding och hammarlack med pensel. Står man 10 m bort och kisar ser man inte längre hålet
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Händer som sagt inte speciellt mycket. Men ikväll fick jag ner den på hjulen och körde en sväng. Den startade direkt, och bromsarna släppte tämligen omgående. Och stannar gör den också :-D
Förutom att varenda led i hela framvagnen gnällde efter att stått obelastade i typ 5månader, och dom sopsluta bakdämparna, så gick den kanoners :-)
Kom även ihåg att prova handbromsen nu, och den var tämligen obefintlig. Man kände väl en tendens till att något hände när man drog i spaken, men mer än så var det inte tal om... Får prova justera vid spaken och se om man kan få något mer liv ur den.

Förresten, är det jag som blivit "bortskämd" med V70ins hel- och halvljus(55W resp. 35W xenon), eller har 940in katastrofalt dåliga helljus? Dom lös ju knappt mer än vad halvljusen gör på V70in :-(
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ve[…]

The discs don't look too bad. Check that they are […]

Ny stereo i min s40 2004

Hej, passar en sådan stereo direkt i urtaget[…]

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]