Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jockelang
Min -03:a 2,5 AWD visar felmeddelande abs och lampan lyser. Felkoden är 0041, fel på givare höger bak. Allt ser bra ut vid hjulet. Raderar jag tänds lampan direkt när jag kör iväg igen. Ska man byta givare direkt eller är det ide att ta upp styrenheten först? Om jag ska byta givare, funkar det med en sån från skruvat, vp och liknande, som kostar typ 300 eller är det skräp?
av halvgute57
VP säljer ok grejer, skulle köpa från dom i första hand.
Sen är ju ABS/BCM kända för att paja...Men Recar löder om dom för en billig peng!
Användarvisningsbild
av jiha1968
Mest trolig hjullagret... (i 4 av 5 tillfällen)
Kolla rost/metallskräp på hjullagrets magnetring.
Heller inte omöjligt att krysskoppla sensorerna bak i bilen om man vill utesluta fel i ABS/BCM

BCM-0041
Wheel Sensor Right Rear. Faulty Signal

Description:
For the diagnostic trouble codes (DTCs) BCM-0011 (wheel sensor left front),
BCM-0021 (wheel sensor right front), BCM-0031 (wheel sensor left rear) and BCM-0041 (wheel sensor right rear),
the brake control module (BCM) can register mechanical faults as follows:

Feasibility assessment by comparing the difference in speed between the wheel with the lowest speed and the wheel with the highest speed
Feasibility assessment by comparing the difference in speed between the wheel with the lowest speed and the wheel with the next lowest speed
Feasibility assessment by comparing the appearance of the signals from each wheel sensor in order to detect implausible rises in the signal value
Feasibility assessment by comparing the reduction in pressure on each wheel during ABS control.
The diagnostic trouble codes (DTCs) can be diagnosed to varying degrees depending on which assessment method is being employed.
In general, you must drive at more than 20 km/h for approximately 2 minutes and perform a number of ABS controls.

Cause:

One of the wheels has been blocked while the car has being driven
Loose wheel sensor
The gap between the wheel sensor and the pulse wheel is too large or too small
Hub vibrations or play in the wheel bearings
Defect in the pulse wheel
A wheel sensor is not working.
Dirt between wheel sensor and pulse wheel.
Brainys V60

Korrekt. Framkant av bakre hjulhusen. Hundbenet s[…]

Testa knuffa igång om det är en manuel[…]

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]