Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70 MY12, D2, D4162T

Problem med motorstart imellanåt, samt motorn dör ibland vid tomgång när jag lägga i kopplingen t.ex vid rödljus. Motorn startar dock lätt igen.

Problemet kom ofta i sommar under högvärmedagar men har även uppdagats nu igen när det är lite kylare. Kan gå ett par veckor mellan problemen.

Felkoder från VIDA

ECM-P02CF00 Cylinder 2
ECM-P02CD00 Cylinder 1
ECM-P02D100 Cylinder 3
ECM-P02D300 Cylinder 4
ECM-P019100 Fuel rail pressure sensor

Ibland får jag även varning "lågt batteri".

Bör jag byta batteriet samt bränsletrycksensorn tro?
Hej.
Frugan har en C30 med en D2a, och den ger samma felmeddelande som din lifeabroad.
Vad kostade det att byta ut EGR och tempsensorn på verkstan?

Eller är det något man kan köpa själv och byta???
Pinguen skrev:Hej.
Frugan har en C30 med en D2a, och den ger samma felmeddelande som din lifeabroad.
Vad kostade det att byta ut EGR och tempsensorn på verkstan?

Eller är det något man kan köpa själv och byta???
Betalade 7 000:- för byte av EGR ventil samt 2st tempsensorer.

Det går byta EGR ventil själv, tror du kan hitta för 2,5-3k ny, sitter med ett par skruvar, men kan behöva böja och benda en hel del för att lossa den.
lifeabroad skrev:Lämnade in skiten på verkstan.

Det var fel på EGR ventil samt temp sensor på partikelfilter, byttes så nu går den som en klocka.

Kina VIDA går nog inte att lita på i fortsättningen.
Spelar väl ingen roll om du använder Kina VIDA, "skarp" VIDA eller annan felkodsläsare, de läser ju bara ur koderna som bilen satt. Sedan är det ju felsökning som måste utföras för att ta reda på orsaken till att felkoderna sätts.

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]