Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag nyligen fyllde på bromsvätska så var det svårt utan att spilla lite. Det kom lite på delarna precis under behållaren. Jag kan inte direkt komma åt att torka och spolar ogärna med vatten för jag vet inte var vattnet tar vägen då. Man har ju hårt om koppling och diverse som tar stryk av bromsvätska. Behöver man göra något åt det som spills ned från behållaren?
Har för mig lacken inte mår så bra av bromsvätskan och även motorummet är lackat här o där det tror jag är det som tar mest stryck av bromsvätskan. Skulle spola med vatten för neutralisera bromsvätskan då den är vattenlöslig samt för inte få frätskador på lackerade saker.
Sen är bromsvätska rejält brandbenägen så det är inte helt lyckat att få spill runt avgassystemet..
Jodå den brinner fint! Jag har provat (oavsiktligt), fick använda blåslampa för att få isär bromsrörskopplingar ;-)
Bromsvätska DOT4 är ju glykolbaserad.
Glykol = en blandning av glycerol och alkohol =brinner troligen ganska bra.

Jag hade sköljt med vatten. Bilen ska tåla en kraftigare vattenpöl, så jättekänslig är den inte.
Undvik att hälla rikliigt över elektronikboxarna bara.

Så lite bromsvätska är inget att bry sig i på marken. Du har nog skadat miljön mer med surfandet för detta inlägg i globala perspektivet
Kommentaren om stadshuset väldigt rolig för det första.

Det fick bli en halv hink vatten ned lite bredvid. Det mesta verkade ha torkat bort vid det laget antagligen av värmen från motorn för jag såg inte så mycket mer av fläckarna när jag öppnade huven på kvällen.

Eftersom pratet om brandfarlighet gick igång var jag tvungen att kolla och det står iallafall klart och tydligt "Ej brandfarlig" i säkerhetsdatabladet, men det beror kanske på hur mycket man anstränger sig. T.ex. om man tänder med en blåslampa.

Vad jag är helt säker på är att etylenglykol inte är en blandning av något utan ett helt eget ämne, men jag tackar så mycket för hjälpen som alltid är väldigt bra.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]