Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
peckapecan skrev: mån 12 okt 2020, 21:23 När man klämmer ska det bli kallflytning, då duger det inte med budgetprylar
Det ska det väl inte bli? Då skadas ju isoleringen på kabeln.

För enstaka kabeljobb då och då duger crimptänger för några hundralappar alldeles utmärkt, fungerar bra för mina behov. Men visst, ska man crimpa 200 kontakter/dag så.
av RobertKw
Rådlös skrev: mån 12 okt 2020, 18:06 Lite faktaprat om klämda kontakter. Du skriver att du "drog av kabeln". Jag tolkar det som att du drog ur den ur kontakthuset? Jag har jobbat 25 år i branschen. Där var det jätteviktigt att klämda kontakter skulle vara rätt gjorda. Klämtängerna skulle kontrolleras varje år. Jag gissar att den aktuella kabeln är 1,5 kvadratmillimeter, som är en vanlig kabelarea. När man kontrollerade klämtängerna skulle man klämma på en röd kabelsko. Flatstift eller ringkabelsko eller något annat var oväsentligt. Det skulle vara en rödmärkt kabelsko. Sedan skulle man sätta upp kabeln i en testapparat med en sorts dragvåg och digital display. En 1,5kvadrat och en röd kabelsko skulle hålla för minst 8 kg dragvikt! Det gjorde det om klämtången var rätt justerad. (Vi använde bara justerbara tänger) Om man för skoj skull tänkte sig att se hur mycket det höll och fortsatte att dra, så hände det oftast att kabeln gick av, men kontaktklämmningen var hel. Något mätvärde för detta kommer jag inte ihåg just nu, men det var betydligt över 8 kg.
Grövre eller klenare kablar hade naturligtvis sina mätvärden, men dom minns jag inte just nu.
Kardelerna (dom enskilda koppartrådarna) ser hela ut och som att den har lossnat ur det stiftet som den kulle vara klämd i. Min bedömning härifrån är alltså att den har varit dåligt klämd. Tänk själv, du skulle kunnat fästa en vikt på 7,999 kg i den svarta plasthylsan och lyfta alltihop i kabeln. Drog du så hårt när den lossnade?
Hittar du en väderskyddad kontakt, som Tompa föreslår, så köp den. Säg till här om du inte har någon klämtång så kan vi kanske komma med tips. Men då vill man gärna se kontakten och stiften först.
Haha ja det är inte bara att "klämma en kabel". Kardelen gled ur kontakten i samband med att jag bytte batteri, det är trångt och batteriet väger en del, så jag kan mycket väl ha belastat den med mer än 8kg, å andra sidan ser det ju inte ut som att den satt särskilt hårt i kontakten.
Användarvisningsbild
av apersson850
MarcusJ skrev:
peckapecan skrev: mån 12 okt 2020, 21:23 När man klämmer ska det bli kallflytning, då duger det inte med budgetprylar
Det ska det väl inte bli? Då skadas ju isoleringen på kabeln.

För enstaka kabeljobb då och då duger crimptänger för några hundralappar alldeles utmärkt, fungerar bra för mina behov. Men visst, ska man crimpa 200 kontakter/dag så.
Det är inte isoleringen som ska kallflyta, det är metallen.

Det är samma krav på en pressad anslutning när man gör en om året som när man gör 200 per dag. Så funktionskravet på verktyget är detsamma. Däremot kan materialval och kvalité på själva utförandet vara enklare för hobbyfolk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kontaktblecket brukar ju sitta fast med "hullingar" och brukar gå att lossa med ett tunt smalt föremål om man pillar lite.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
apersson850 skrev: ons 14 okt 2020, 08:06Det är inte isoleringen som ska kallflyta, det är metallen.

Det är samma krav på en pressad anslutning när man gör en om året som när man gör 200 per dag. Så funktionskravet på verktyget är detsamma. Däremot kan materialval och kvalité på själva utförandet vara enklare för hobbyfolk.
Krävs det inte att kabeln är förtennad för att det ska uppstå kallflytning? Det här är inte mitt område, så bara bra att lära sig något.

Hursomhelst, mina crimptänger med returspärr borde väl fungera tillräckligt bra. Har pillat ihop en hel del kontakter under några år utan att uppleva bekymmer.
av Rådlös
Nej. Det skall inte vara förtent i klämda kontakter. Där skall det bara vara ren koppar.

B20 skrev: "Kontaktblecket brukar ju sitta fast med "hullingar" och brukar gå att lossa med ett tunt smalt föremål om man pillar lite." Nu finns det speciella verktyg för detta, men vanligtvis köper man inte ett sådant för ett eller två stift. Det finns en liten chans, men den kan vara svår att uppfylla. Jag har jobbat många år med detta. Även om det finns ISO-certifiering och kurser m.m. så kan man ibland bli tvungen att gripa till egna metoder eller improvisationer. Bara man vet vad man gör, så kan man lösa sådana problem. Förr i världen när kulspetspennor var nytt, så var bläckpatronerna ett tunt smalt mässingsrör. I dag är dom av plast. Ett sådant kunde i bästa fall fungera som en stifturtagare. Men det gällde att det var en viss typ av stift och hylsor. Dom skulle vara så små att dom fick plats inne i mässingsröret/bläckpatronen. Men stifthålen i själva kontakthuset måste vara lagom stora så att dom rymde mässingsröret. Och man stoppar då in röret från "framsidan" i kontakthuset. Då greppar röret om hullingarna och klämmer ihop dom (om det är sådana i den aktuella kontakten?) Och man kan dra ur kontakten bakåt. Men bruka inget våld om det skulle ta emot. Då kan det bli värre än vad det redan är.

Så kolla om ni hittar någon torkad eller tom gammal kulspetspenna med metallbläckpatron, i någon skrivbordslåda. Testa röret på ett löst stift eller hylsa som är tänkt att sitta i en AMP-kontakt. Dom kontakterna är för övrigt vanliga i bilsammanhang.

Men jag tillägger så att ingen skall behöva "märka ord": Det bästa är naturligtvis att använda ett riktigt och godkänt urtagningsverktyg! Sådana finns.

Detta är stift till AMP-kontakter. Det finns naturligtvis hylsor också. Hullingen syns inte här, dom sitter på över och undersidan rakt i synriktningen. Och stiften och hylsorna finns i flera diametrar.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
Biltema säljer också en tång för dessa stift och hylsor:
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000031367
Den kostar som ni ser 250 kr. Det är ett mycket bra pris. I min värld när jag jobbade med detta var det inget märkvärdigt om en klämtång för kontaktpressning kostade tio gånger mera! Det fanns även exempel på den dubbla summan också.
Jag har skrivit AMP-kontakter här. Dom hette så på min tid. I dag har firmorna och fabrikerna omstrukturerats och dom heter nog något annat. Men stiften och hylsorna samt klämtängerna är lika som dom var då.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi, i alla fall jag och flera kollegor, kallar dem fortfarande för AMP-don.
Och nej, 5000 kronor för ett professionellt pressverktyg är inget ovanligt. Speciellt inte om det är motoriserat, som vissa av de vi använder på min arbetsplats.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]