Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CyrusRNetWork
Halloj, för några dagar sedan så avkoda jag ECM PIN via Vdash på min V70 2009 detta med anledning till att optimera motorn. Allt gick hur bra som helst, den är nu avkodad men jag fick felmeddelande när jag väl skulle uppdatera "Vdash was unable to read ecm" och då kontaktade jag supporten men de är väldigt sega på att svara därför gör jag ett försök här.

I deras svar så skriver de "If you have access to official VIDA software update, then load ECM upgrade or reload and then run VDASH on the same PC. After this is the ECM unliocked and you can optimize the car.".

Nu till min fråga är, jag har tillgång till VIDA men jag vet inte hur jag ska utföra ECM UPGRADE? Någon som vet hur man gör och kan ge en förklaring hur jag ska göra för att få detta till rätta. Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av Steffe3
Dom menar rätt troligen tillgång till officiella versionen (abonnemang), vilket vi sällan har här hemma. Amerikanerna har det tack vare "right-to-repair", men här är det grinigare på den punkten tyvärr.
Användarvisningsbild
av johnnype
De frågar om du har en äkta installation av Vida med abonnemang från Volvo. Det är bara då som du har tillgång till att köpa mjukvaror och uppdateringar.

Jag gissar på att du inte har det.

https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... tions.main

EDIT
Såg att du redan fick svar :) Men här är URLen, även vi kan beställa. Dom kräver bara att du har en registrerad firma i Sverige för att komma vidare. Men detta var ett antal år sedan, kanske är förändrat nu?
Användarvisningsbild
av CyrusRNetWork
johnnype skrev: mån 12 okt 2020, 06:09 De frågar om du har en äkta installation av Vida med abonnemang från Volvo. Det är bara då som du har tillgång till att köpa mjukvaror och uppdateringar.

Jag gissar på att du inte har det.

https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... tions.main

EDIT
Såg att du redan fick svar :) Men här är URLen, även vi kan beställa. Dom kräver bara att du har en registrerad firma i Sverige för att komma vidare. Men detta var ett antal år sedan, kanske är förändrat nu?
Som privatperson är är de omöjligt att göra det utan då måste man besöka en volvo verkstad?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]