Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Variosboy skrev: lör 10 okt 2020, 15:17 Så kan man inte räkna.
Högtalarna spelar i olika frekvensområden så det blir inte så enkelt som att säga att alla högtalare inte får "full effekt".
Det är ju exakt det jag belyser med inlägget. Om förarens dörrsida har 3 element i Premium Sound så sitter dessa högtalare troligen på en enda 130W kanal med inbyggda filter.

ViDA använder ordet "förstärkareffekt" för att ange effekt, ska vi anta att RMS effekten är närmare 90W till dessa högtalare så det spelar nog på ganska bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Steffe3 skrev:Enklaste brukar vara att läsa på skärmen när den startar.
I min bil står det ingenting på skärmen om vilket ljudsystem den har.
Men det kanske det gjorde innan den större färgskärmen infördes?
I tråden frågas det ju efter en 2008 (som är en V70 II, inte version III). Då var det liten monokrom skärm.
Användarvisningsbild
av Steffe3
apersson850 skrev:
I tråden frågas det ju efter en 2008 (som är en V70 II, inte version III). Då var det liten monokrom skärm.
Nya generationen kom 2008 dock. Jo, det står på den tidigare varianten av stereo, den nyare kanske inte har den? Har en äldre själv nämligen :ninja:
Användarvisningsbild
av johnnype
Steffe3 skrev:
apersson850 skrev:
Nya generationen kom 2008 dock. Jo, det står på den tidigare varianten av stereo, den nyare kanske inte har den? Har en äldre själv nämligen :ninja:
V70 III kom med modellår 2008 (så egentligen från 2007 någonstans efter semestern)
Modellår 2012 fick 5-7" skärmen och denna visar inte vilket ljudsystem du har.
På 08-11 så visas väl ljudsystemet i ICM vid uppstart.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, enligt Volvo kom V70 III aldrig.
S/V 70 kom 1997, som en modifierad 850.
Sen kom V70N som årsmodell 2001, och den sista versionen, V70II, som årsmodell 2008.

När de döpte andra omgången till "New" hade de kanske inte föreställt sig en tredje omgång alls?

Lite kan man lista ut om de senare ljudsystemen enbart med en okulärbesiktning. Den mindre skärmen levererades till Performance och High performance. Större skärm fick man till High performance multimedia och Premium sound. Den senare har även en liten logga vid springan till DVD-spelaren. Så det är egentligen bara de två enklaste versionerna som man inte direkt kan skilja åt.
Det går förstås även att uppgradera till större skärm i efterhand. Jag vet inte riktigt hur mycket som byts ut då.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Å ska man fortsätta vara petiga så är inte årsmodell och MY samma sak. ;-)
Model Year är i volvo sammanhang från ca v.20 och framåt. Alltså, en bil med årsmodell 2000 kan mycket väl vara en MY2001 om den tillverkats efter v.20 år 2000.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag pratar alltid MY vilket också återspeglar 10:de tecknet i VIN. Det är ju det som gäller för att identifiera en bil!

Särskilt viktigt blir det ju när Volvo uppdaterat något som exempelvis att MY11 inte har Sensus skärmen som kom från och med MY12.

Pratar man transportstyrelsens fordonsår så blir det bara förvirrande när folk säger att dom har en 2011 MED Sensus t.ex. Det är ju fel, dom har MY12, alltså ModelYear vilket för mig betyder Årsmodell på svenska...

Modellår/Årsmodell samma lika?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]