Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Ligger lågt över helgen, det har regnat ordentligt också. Det har stänkt in under carporten så det hade inte varit särskilt roligt att ligga där. Ska börja plocka ner växellådan på måndag.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Andreas12
lennarte skrev:Ligger lågt över helgen, det har regnat ordentligt också. Det har stängt in under carporten så det hade inte varit särskilt roligt att ligga där. Ska börja plocka ner växellådan på måndag.
Det ska aldrig gå sönder när man har tid och vädret är bra :bored:
Är glad jag har stort garage med värme och lyft när det är något.
av Ulf965
Vxl-lådan är ju inte viktlös. Jag använde ett underrede till kontorsstol, den har en gasfjäder som är anpassad till människovikt. Jag fick trycka lite neråt på vxl-lådan för att få den neråt. Hjulen rullar åt alla håll vilket underlättar när den skall på plats igen. Jag hade lånat ett lyftbord som lyfte under framvagnsbalken cirka en meter, då fick denna variant plats .
PA110223.JPG
PA110223.JPG (247.5 KiB) Visad 431 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en garagedomkraft och tänkte göra något fäste på den. Får se vad det blir, har lite balk, plattjärn, 4-kantrör m.m. även träbalk så det ska bli något. Det är ju en M46 så den är ju både lång och tung. Har legat på gården med M41 till både min PV och Amazon, men då var jag både yngre och friskare... :-) :-(
av Andreas12
Hade en vän i yngre dagar som lossa lådorna o placera dom på magen o sen åla sig ut..
Har aldrig provat o kommer aldrig göra det..
Är en enorm skillnad att ligga på mark eller få upp bilen en bit..
Användarvisningsbild
av lennarte
Om m
Andreas12 skrev:Hade en vän i yngre dagar som lossa lådorna o placera dom på magen o sen åla sig ut..
Har aldrig provat o kommer aldrig göra det..
Är en enorm skillnad att ligga på mark eller få upp bilen en bit..
Joo, så har jag också gjort. Men får man upp den på ordentliga bockar och garagedomkraft så funkar det. Jag hyrde under många år i ett nerlagt svinhus. Där var en lastbrygga inomhus där jag och en pensionerad diversearbetare byggde en brygga på hjul. Där var "normal" ståhöjd ju under och jag kunde rulla ut den på vintern för lastbryggan användes för att vinterlagra potatis några år. Senare blev det vinterplatser för Hallands fordonsveteraner och andra med entusiast bilar. Det stället hade jag velat ha idag... :devil:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Hmm man kan undra om det är kulan/ leden på kopplings armen som håller på och äta sig i genom den samma.
Det hände mig på en 944 92a jag hade före nuvarande bil. Tillslut när kulan gått igenom kopplings armen for kolven ur slavcylindern så all olja kom ut på backen. Bara lite spekulation men kanske.
av Andreas12
gubbstrutt skrev:Hmm man kan undra om det är kulan/ leden på kopplings armen som håller på och äta sig i genom den samma.
Det hände mig på en 944 92a jag hade före nuvarande bil. Tillslut när kulan gått igenom kopplings armen for kolven ur slavcylindern så all olja kom ut på backen. Bara lite spekulation men kanske.
Menar du kulan från cylindern?
Då borde inte armen röra sig.
Man är ju klart nyfiken på vad som felar, lagret som skär igenom tryckplattan kanske .
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Andreas12 skrev: sön 11 okt 2020, 23:38
gubbstrutt skrev:Hmm man kan undra om det är kulan/ leden på kopplings armen som håller på och äta sig i genom den samma.
Menar du kulan från cylindern?
Då borde inte armen röra sig.
Man är ju klart nyfiken på vad som felar, lagret som skär igenom tryckplattan kanske .

Nej jag menar den stora kulan som kopplings armen sitter på. Och ledar sig på typ som en gungbräda när man trycker ner o släpper kopplingen längre in mot kopplingen innanför kåpan.
Men slavens kula kan med gå igenom kopplingsarmen där ute som du menar men det brukar gå o fixa utan o ta ner lådan. Har slaven börjat äta igenom kopplingsarmen där ute borde TS sett det redan kan ja tycka .
Konstruktionen borde se lika ut på en 740 och en 940.

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]