Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo V70N AWD automat 2002 där 4-hjulsdriften verkar ligga på hela tiden.
Inga konstiga ljud vid svängar osv så den "tuggar" inte däck utan fungerar och låter normalt eller vad man ska säga. Normalt och relativt jämnt däckslitage runt om (baserat på ca 5000mil).
Får den inte att spinna loss på framhjulen alls utan den bara drar iväg, även på gräs/grus då man tycker att det skulle hinna dra loss framhjulen innan bakhjulen griper in.
Lyfter jag upp bilen och vrider bakhjulen så följer framhjulen med i samma hastighet utan dröjsmål, lyfter jag enbart ett bakhjul så går det inte att vrida det mer än vad glappet i knutar och leder tillåter.
Vad jag förstått så ska det ta en stund för Visco-kopplingen att koppla in bakhjulen efter att framhjulen börjat spinna, men här driver den alltså direkt.

Så, finns det ett fel i systemet och i så fall vad? Eller det är bara jag som fått fel för mig hur systemet fungerar?
Helt kall bil, parkerad med framhjulen på halt underlag (blött gräs,lera,grus,snö) i brant uppförslut, torde få framhjulen att spinna ungefär ett varv eller (mycket) mera innan bilen drar iväg.

Att vrida ett (enda) hissad hjul på bil med en fungerande Visco-koppling, ska vara lite tungt (men inte omöjligt) allt efter som hur hård Viscons grundspänning är. (kall Visco)

Intressant Visco info: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 86#p178586
Tack för svar!
Det enda utöver det jag nämnde tidigare är att ta bilen "kall" (stått 2-3h och drog iväg på gräs och får upp bilen på ställ direkt, alltså inget krafsande med framhjulen innan något händer där bak. Men det kanske ska vara så, inte mycket till friktion på gräs och om viscon alltid är inkopplad så lär den ju dra loss på just gräs väldigt lätt.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]