NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har köpt en Volvo S40 2007 2.0D för två månader sedan och nu för ungefär en månad sen så har jag börjat få problem med att allt i mätarhuset lyser och alla mätare lägger av(se bild) och att central låset bara låser och låser upp dörrarna på passagerarsidan. Förar dörren måste låsas upp med nyckel i dörren och dörren bak på förarsidan måste öppnas inifrån.

När mätarhuset lyser och alla mätare lägger av så går bilen fortfarande helt perfekt och det kommer igång efter ca 20-30 sek igen, det går inte fortare om man gasar mer eller mindre.

Jag har bytt generator och batteri men ingen skillnad.
bild.jpeg
mätarhus bild
bild.jpeg (389.54 KiB) Visad 1584 gånger
Låter i min värld som att det är något som spökar med CANBUS kommunikationen mellan CEM och mätarhuset (DIM), fungerar stereon och klimatpanelen när mätarhuset inte fungerar? Anledningen till varför jag frågar är eftersom de sitter parallellt med varandra på CANbussen från CEMen och om felet låg i CEM skulle dessa inte fungera heller.

Problemet med dörren tror jag är ett isolerat problem från det med mätarhuset, då det är ett känt problem att det blir oxid i kontaktstycket i dörrarna på förar och/eller passagerarsidan som resulterar i problem med låsning etc. Du kan prova att ta isär och koppla ihop kontaktstycket i förardörren några gånger och se om det hjälper.

CEM är förövrigt den centrala styrenheten i bilen, den sitter under handskfacket. Du kan prova att ta isär och koppla ihop kontaktstyckerna här också om det mot all förmodan skulle vara något oxid där också. Koppla bort batteriet innan bara!
Vad "kul" att jag hittade denna tråden ganska direkt. Fått exakt samma symtom, fick dom igår. Antar att det är fukt som ställer till det då jag körde ca 25 mil i ösregn. Bilen beter sig som vanligt rent körmässigt trots att det blir ett discotek på instrumentpanelen. Mätarna slutar fungera och allt lyser/blinkar. Rätt vad det är så hoppar allt igång igen utan att man gör något speciellt.
Detta är ett nytt fenomen som jag inte tidigare upplevt. Bilen för övrigt är en v50 1.8 från '06

Kan återkoppla när jag kollat kablage (kopplat ur batteriet under natten och testar igen imorgon).
Om problemet kan härledas till fukt inuti bilen och om din bil har soltak rekommenderar jag att kolla så golvmattorna (främst bak) inte är blöta. Ett känt problem på dessa bilar är att dräneringen från soltaket sätter igen och fyller bilen med flera liter vatten. Om dräneringen som går genom högra A-stolpen är igensatt borde det resultera i att vattnet läcker ut bakom handskfacket, alltså precis i samma område som säkringsbox mm.
Tjena, jag har kollat och det sitter ingen kabel i min A-Stolpe. Jag har inget soltak i min bil o har gummi mattor.

Nu tog vi bilen på en prov körning i 40 min och det hände ingen så får hoppas att det kanske har löst sig men ska testa den igen imorgon så får inte bli för glad än för ibland så bara kommer det och går som du sa.

Det jag har gjort nu är att jag tog ner den säkrings saken under handskfacket, tror den heter CEM och kopplade ur alla kablar och blåste rent sen drog på mycket kontaktfett i varje koppling. Sen så gjorde jag samma med de två kablarna som sitter i mätarhuset.

Och sen har jag lagt kontaktfett på alla jord punkter i motorhuven och på batteripolerna, det hjälper nog dock inte mot problemet gjorde det bara för att.

Men som sagt vet inte om problemet är löst än kanske bara hade tur att det inte hände just nu men nu kan det iaf inte komma in fukt i kontakterna.

Om ni har mer förslag eller lösningar så skriv gärna :-D
Senast redigerad av 2 WilliamAndersson, redigerad totalt 0 gång.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]