Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iPerre
Behöver förbereda eluttag på sommarstugan inför leveransen av T6 i december. Jag behöver både vanligt eluttag för annat samt uttag för laddning av bilen. Är lite kluven vad jag ska satsa på. Har 3x16 amp in i huset men går säkerligen att öka till 20 amp utan problem. Det följer med 2 st sladdar till bilen 1st typ2-typ2 3x16amp samt 1st Schuko-Typ2 1x16 amp. Kan man välja laddstyrka på något vis eller känner den av vad som finns tillgängligt? Det jag funderar på då är att sätta upp ett 3-fas uttag som även har ett Schuko uttag, då räcker det med att dram fram en 5 ledare och en adapter från handske till typ2. Många förordar laddbox men då måste jag dra fram 2 kablar för att få ett eluttag också, tror laddboxen ska en dedikerad avsäkrad grupp. Ser fram att höra om Era erfarenheter om laddning.
av Monnier
StefanN skrev:Jag har vanligt uttag i min laddbox, har en Halo.
Håller med. Det finns laddboxar med ett extra "vanligt" uttag utöver själva Typ1/Typ2 uttaget
av iPerre
Har precis upptäckt att det finns laddboxar med extra urtag, tex. Incharge så det verkar högintressant! Urtaget ska väl mest användas till tex. maskiner för att fixa båten mm. Inga strömkrävande i alla fall.
av iPerre
Koldstart skrev: mån 12 okt 2020, 11:07 Är det en sådan kontakt du tänker?
https://www.e-byggstore.se/solar-cee-ko ... t-rod.html

Då saknas bara en strömbrytare på kabeln till kontakten.
Kanske kan du sätta strömbrytaren någonstans bakom lås, om du är rädd att andra vill stjäla din elektricitet.
Precis en sådan! Att någon skulle tjuvladda är jag inte rädd för :-) Sen resonerar jag lite med mig själv om vilken styrka på laddare jag ska skaffa, först tänkte jag typ 11 Kw även fast bilen bara kan ta 3,7 Kw, tänkte för framtiden..... Men sen kom tanken att om 3-4 år när man kanske byter igen så är det en helt annan teknik på batterierna och då är dagens laddare knappast kompatibla. Skulle nog säga att det är så med väldigt stor sannolikhet för det händer mycket nu. SÅ det blir en laddare i lägre prisklassen.
av zeke77
Passar på att låna tråden lite för att ställa en kort fråga relaterat till ämnet.

Min "semesterbostad" är en jordbruksfastighet och jag har ett antal röda trefas uttag i olika byggnader och funderar ifall dessa går att använda för att ladda min Volvo v60 T6? (leverans v47:)) Behöver man någon adapter?
av mikebike
iPerre skrev: mån 12 okt 2020, 18:18
Koldstart skrev: mån 12 okt 2020, 11:07 Är det en sådan kontakt du tänker?
https://www.e-byggstore.se/solar-cee-ko ... t-rod.html

Då saknas bara en strömbrytare på kabeln till kontakten.
Kanske kan du sätta strömbrytaren någonstans bakom lås, om du är rädd att andra vill stjäla din elektricitet.
Precis en sådan! Att någon skulle tjuvladda är jag inte rädd för :-) Sen resonerar jag lite med mig själv om vilken styrka på laddare jag ska skaffa, först tänkte jag typ 11 Kw även fast bilen bara kan ta 3,7 Kw, tänkte för framtiden..... Men sen kom tanken att om 3-4 år när man kanske byter igen så är det en helt annan teknik på batterierna och då är dagens laddare knappast kompatibla. Skulle nog säga att det är så med väldigt stor sannolikhet för det händer mycket nu. SÅ det blir en laddare i lägre prisklassen.
Laddaren sitter i bilen....

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]