Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kalleullgren
Tjena, här om dan när jag var ute å körde så började min abs lampa lysa samtidigt som hastighetsmätaren slutade fungera. För att märker abs lagt av nästan helt för får pumpa upp ett tryck själv på pedalen så bromsen börjar ta bra lixom, någon som vet vad som kan strula eller liknande? Är inte jätte kunnig:(
Mvh Kalle
FIXAT!
Senast redigerad av 1 Kalleullgren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Börja med att kolla om det finns felkoder. Alla 740 har inte ABS med i diagnostikboxen. Ett vanligt fel är att det ärgar sönder i kontaktstycket på givaren på bakaxeln. Den ger signal till hastighetsmätaren, ABS, tänd och bränslebox. Själva givaren är sällan fel på. Detta ska inte påverka bromsen i övrigt, utan endast när det "låser hjulen". Har du problem med bromsen i övrigt är det ett annat fel och bör åtgärdas först
av Kalleullgren
Yes tack för hjälpen har lite ytterligare frågor om du vill svara:) Hur kollar jag felkoder till ö börja med? Och när jag kör han i regnet då kan kontakten glappa å funka ibland men bara när jah kör i regn och du slutar lampan lysa och hastighetsmätaren funkar!
Tror jag bah ska lufta bromsarna👍🏻
Användarvisningsbild
av lennarte
viewtopic.php?f=57&t=31891
Sedan finns denna också
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... pDAhGtJ32o
Det kräver lite träning, och på dom tidigaste finns inte ABS med i dosan. Man kan då utläsa en del information bara genom att kolla på varningslampan, t.ex när den tänds och om den slockar. Och när den tänds igen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Eftersom hastighetsmätaren dör också så kan vi iaf säga med bestämdhet att felet är bak. ABS-kransen sitter inne i bakaxeln, på klumpen, inbäddad i olja, så det är sällan något fel på den. Givaren sitter däremot rätt utsatt, så det är väl det troligaste stället felet ligger i. Det kan även vara kablaget till givaren.
av Kalleullgren
Okej så jag ska bara följa kabelhärvan och kolla om nånt ser ärjat elr trasigt ut? För bara när de regnar brukar hastighetsmätaren hoppa och abs lampan ”ibland” så fattar inte rikigt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Börja längst bak med kontaktstycket på givaren på bakaxeln. Där kan det ärga sönder i kontaktstycket fast det ser bra ut utifrån. Så var det på min 745-a, köpte en beg kabel på skroten. Så funkade det, den är skarvad under klädseln på vänster bakskärm
av Kalleullgren
Tjena, fixade det idag! Det hade ärjat sönder i stycket på bakaxeln som du sa, tack för hjälpen! Skrev här igen för tänkte de var kul för er/du och veta!
Användarvisningsbild
av lennarte
Kalleullgren skrev:Skrev här igen för tänkte de var kul för er/du och veta!
Bra att det funkar.
Om du går in på första inlägget du skrev, kan du skriva typ fixat ellet liknande i rubriken. Så ser alla hur duktig du varit :-D :-D
Visa din semesterbil(d)

Skojsiga resor såhär års :) Bland[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]