NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luffarsson
Hej,

Först och främst: har sökt och läst igenom andra trådar. Tyckte det var passande att skapa en egen.

För ca 2 år sen började jag märka att det komma lite imma på passagerarsidan på framrutan. Då det var väldigt subtilt och jag brydde mig inte så mycket om det då jag trodde att det var som det är ibland - ibland blir det för varmt, man börjar svettas, det sitter många i bilen osv så jag brydde mig inte mycket om det då jag inte trodde det var en början till ett lite större problem som visat sig nu.

En exakt likadan imma började för ca ett halvår sen visa sig igen. Den kunde dyka upp när som helst och försvann så fort jag drog på luft på rutorna. Sedan dess har det med jämn takt ökat i frekvens hur ofta denna imma kommer, till att jag nu knappt kan åka 15 min utan att imman kommer. Det kommer i helt olika omgångar, ibland ganska kraftigt på en stor del av rutan, ibland ganska litet och försvinner av sig självt inom 2 min. Har nu börjat bildas imma på förarsidan också. Åker jag 2 timmar kan den komma och försvinna 10 gånger, 1 eller ingen alls.
Ibland så kan jag till och med åka i säg 10 minuter utan att det blir någon imma på rutan alls, men så fort jag parkerat och stänger av bilen så kommer imman som en våg. När imman försvunnit ligger det ofta kvar lite längre något som ser ut som "kondenserat vatten", inte imma, utan mer som väldigt täta vattendroppar. Jag får alltid bort imman snabbt så fort jag börjar dra luft på rutan.

Har läst på lite vad det kan vara. När jag lyfte på golvmattorna på passagerarsidan är det mycket blött under. Så som jag förstått det kan det vara t.ex. värmepaketet, men det är ingen glykollukt som kommer samt att jag har smakat på imman och som jag förstått ska den smaka lite sött, vilket den inte gör.
Jag har funderat på igentäppt dränering? Eller vad tror ni?
Senast redigerad av 1 Luffarsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Framrutan läckte på min V50.

Kan vara värt att byta kupéfilter också.

Min AC har börjat krångla och slutar kyla på tomgång och det blir imma.
av MarcusGen
Om du har soltak är det troligtvis dräneringen till taket. Den löper genom A-stolpen på varje sida och täpps ofta igen.
Annars kan det vara dräneringen för någon del av A/C om jag inte kommer ihåg fel. Googla på engelska så ska du hitta förklaring på detta fel.
av viriol
Detta är ett jättevanligt problem med V50 - att det läcker i (original-) framrutan.
En polare till mig hade exakt samma problem med vatten under golvmattorna.
Löses genom att byta framrutan hos en bilglasfirma som ser till att det blir tätt.
av Miinan
Jag hade samma och min dränering var helt igentäppt, lyft mattan på passagerarsidan och där har du en slang mot torpedväggen, var försiktig då plasten är lite ömtålig, men ta i sär och blås rent. Efter ja gjort det så försvann mina problem, sen är det bara att rengöra rutan.
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]