Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Vattenpumpen skar på min V70 2,4D -06. Följden blev ju då så klart att kamremmen hoppade av. Några överfall till kamaxlar och några vipparmar hade också spruckit.
Har nu fått tag i ett begagnat topplock så tänkte montera dit det istället.
Kan man på något vis nolla motorn genom att kolla läget på kolvarna innan man monterar toppen?
Vad har ni för erfarenheter och idéer om detta?
:-)
IMG_7903 - kopia.JPG
IMG_7903 - kopia.JPG (120.41 KiB) Visad 1172 gånger
IMG_7932 - kopia.JPG
IMG_7932 - kopia.JPG (123.88 KiB) Visad 1172 gånger
Det behövs två specialverktyg för att nolla motorn.
För vevaxeln behövs ett låsverktyg som sticks in bakom startmotorn. Vanskligt att improvisera specialverktyget men kanske räcker det med att demontera remskivan på vevaxeln och ha järnkoll på att märkning på vevaxeldrev och oljepump linjerar.

För topplocket(efter återmontering) behövs ett låsverktyg som sticks in bakom vakuumpumpen genom drevet för avgaskamaxeln. Här kan ett 10 mm borr eventuellt ersätta specialverktyget.
Hej jag har råkat ut för samma sak. Vattenpumpen skar, så att kamremmen gick av. Jag har en V70 bifuel från 2007.
Jag saknar verktyg och har aldrig bytt topplock. Så nu funderar jag på hur jag skall göra. Bilen är för övrigt ganska fin, och det vore synd att behöva skrota den. Därför undrar jag om:
1) Är det bättre att byta topp, än att byta hela motorn? Hur stor risk är det att andra delar i motorn havererat p g a kamremmen? (Det finns fler begagnade toppar liksom motorer att köpa, inte så stor prisskillnad)
2) Hur mycket svårare är det att byta hela motorn jämfört med endast topplocket? Skiljer det mycket i tid?
3) Finns det andra fördelar eller nackdelar att byta hela motorn?
4) Tar gärna emot tips på hemma-pulare som kan göra jobbet, då jag inte fixar att göra det själv.
Tacksam för hjälp
/Jonas
Du borde nog ha skapat en ny tråd för din bifuel istället för att haka på en dieselmotortråd...
Det är säkrast och enklast att byta hela motorn. Du har förmodligen några rejäla hack i kolvarna och kanske har vevaxeln fått stryk. (Det senare kan du ju inte bedöma utan det märker du först när du provkör din motor med utbytt topp.)
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]