Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dennis92
Hej har en Volvo V70 -00 det kommer ingen ström till bensin pumpen och jag vet inte vad felet kan vara . Har kollat säkringar. Installerad ljud i bilen så dagen efter skulle jag starta bilen och då ville den inte batteriet var nästan slut så laddade det direkt när batteriet var kvar i bilen fick vara så under natten och sen på morgon så ville bilen inte starta alla lampor osv funkar den vill nästan gå igång. Men som sagt jag kollade bensin pump tog bort slangarna och kollade strömmen direkt på kontakterna på bensin pumpen ingen ström. Drog i krogen i bak luckan så inte den skulle låsa in mig när jag höll på med ljudet då jag hade tagit bort minuspolen från batteriet.
Det är vanligt fel att reläet till bränslepumpen lägger av. Kolla Roberts video, han visar hur man kan förbikoppla reläet för att se om pumpen startar
https://www.youtube.com/watch?v=gLoO-D4yOcU
Jag alltid med mig en torxmejsel och ett gem för att kunna tjuvkoppla reläet om jag skulle bli stående någonstans.. :-)
Prova också att koppla loss batteriet några minuter, datorerna i bilen kan fastna i konstiga lägen efter "brownout" dvs att spänningen har sjunkit sakta ner till oanvändbar nivå men inte riktigt noll...
Efter ett "rejält" avbrott startar de däremot om som de ska
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Och du vet förstås redan att immobilizern stänger av bränslepumpen om den får för sig att bilen är stulen.. Men det borde man kringgå med Roberts tjuvkoppling. Pumpen ska iallafall börja gå. Sen kanske inte tändning och annat vill vara med.. ;-)
Det hade jag ingen koll på :o har bara tidigare ägt gamla bilar mina 2 senaste har varit V70 . Hur kan man återställa det ifall om den fåttförsig att den är stulen ? Borde inte den återställa igen om man sätter in nyckeln i tändningen ?
Om immo:n får kontakt med nyckeln så ska man kunna starta som vanligt. Men det kan bli fel på chippet i nyckeln (prova med reservnyckeln), glapp i antennringen eller fel i styrelektroniken.. Fel på nyckeln sätter ingen felkod, motorn startar men dör efter en sekund och sen vägrar den att starta. Samma symptom med antennringen, sätter felkod ibland men ofta inte. Oftast oxid i kontaktdonet på antennringen, det räcker med att smörja och plugga ur / i några gånger
Men som sagt, om man byglar i reläsockeln så borde åtminstone pumpen starta även om immo:n är missnöjd med nyckeln
Användarvisningsbild
av GLIZ
Min s80 hade ett kabelbrott på flotörens kablar. Den sitter på vänster sida under sätet bak. Bytte den sedan va det ok att köra igen. Tydligen ett ganska vanligt fel.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Erik Å skrev: fre 09 okt 2020, 21:32 Om immo:n får kontakt med nyckeln så ska man kunna starta som vanligt. Men det kan bli fel på chippet i nyckeln (prova med reservnyckeln), glapp i antennringen eller fel i styrelektroniken.. Fel på nyckeln sätter ingen felkod, motorn startar men dör efter en sekund och sen vägrar den att starta. Samma symptom med antennringen, sätter felkod ibland men ofta inte. Oftast oxid i kontaktdonet på antennringen, det räcker med att smörja och plugga ur / i några gånger
Men som sagt, om man byglar i reläsockeln så borde åtminstone pumpen starta även om immo:n är missnöjd med nyckeln
Har tyvärr bara 1 nyckel . Ska kolla antenringen och testa det du skrev får vi se om det funkar
GLIZ skrev: fre 09 okt 2020, 22:19 Min s80 hade ett kabelbrott på flotörens kablar. Den sitter på vänster sida under sätet bak. Bytte den sedan va det ok att köra igen. Tydligen ett ganska vanligt fel.

Okej kanske hänt något liknade med mig för jag satt min grund kabel där till slutsteget kanske råkat komma åt en kabel eller liknade
Användarvisningsbild
av GLIZ
Dennis92 skrev:
GLIZ skrev: fre 09 okt 2020, 22:19 Min s80 hade ett kabelbrott på flotörens kablar. Den sitter på vänster sida under sätet bak. Bytte den sedan va det ok att köra igen. Tydligen ett ganska vanligt fel.

Okej kanske hänt något liknade med mig för jag satt min grund kabel där till slutsteget kanske råkat komma åt en kabel eller liknade
Värt att kolla.
Min s80 la av 02:00 1/1-2018.
Hade bråkat några gånger före det.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]