Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvofantast skrev: tor 08 okt 2020, 17:49 Får inte los den lilla oljeststickan som sitt fram långt ner ,sitter som berget
På min D5 är det en oljesticka i ljusgrå plast som är skitkort och sitter långt ned och det behövs orangutangarmar för att dra upp den då den sitter stenhårt. Jag satte i ett snöre i ringen på stickan. Sen var det enkelt att dra upp den och kolla nivån manuellt.

Utan ett snöre i kunde jag inte rubba den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Malmstroem skrev: tor 08 okt 2020, 15:47 Om du kör mycket kortkörning (speciellt med sliten motor) kan det komma ner diesel från cylindrarna ner till oljan i blocket. Det blir då för mycket olja (rättare sagt, olja med dieselinblanding), vilket kan skapa diverse problem.

Sök på "runaway diesel" och titta på en del av filmerna. Det är det värsta som kan inträffa med för mycket olja i motorn. Det kommer in motorolja i cylindrarna och motorn går av sig själv.
Om det är manuell låda så är det bara att stampa på bromsen så dör motorn. Om bromsar och koppling är friska så vinner de enkelt över motorn och den stannar.

Folk verkar ju lägga i friläget och vänta tills motorn varvar sönder helt i onödan. Flera modeller har också ett gasspjäll som stänger när du slår av tändningen för motorn ska sluta snurra fortare. Slår du av tändningen på en sådan så dör motorn också för den får ingen luft.
av Malmstroem
Visst vinner bromsarna om du har manuell låda. Har du automat blir det lite värre. Det är inte jättevanligt med extra gasspjäll på dieselmotorer eftersom de arbetar med luftöverskott och effekten justeras med bränsletillförseln. Jag tror inte att Volvo har det på den D3:a som TS har (här kan jag mycket väl ha fel, eftersom det i högsta grad rör sig om "tro".)

För mycket olja kan också skapa andra problem, t.ex. uttryckta tätningar. Det är inte bra att köra med för mycket eller för litet olja.

Det är inte ett jättevanligt problem med dieslar som rusar av sig själv, men det finns. Volvo hade problem med några tidigare varianter av sin fem-cylindriga diesel där den rekommenderade oljemängden sänktes till typ 3/4 av max på stickan.

Problemet drabbar som sagt ofta äldre lite slitna motorer som mest går kortkörning. Vid start så får motorn en fetare blandning för att gå bättre. Är då kolvringarna slitna kommer det ner en del diesel i motoroljan. Kör du länge så att motorn blir ordentligt varm kommer den dieseln att till största del förångas och ventileras ut genom vevhusventilationen. Kör du bara kortkörningar kan det bli problem med för mycket (dieselinblandad) olja i motorn.
av volvofantast
Problemet löst,bytt olja och sen fick men återställa meddelandet som står att det är för hög oljennivå när man kollar oljan digitalt,tur att man har en icarssoft felkodsläsare 😀😀
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Malmstroem skrev: fre 09 okt 2020, 09:53 Visst vinner bromsarna om du har manuell låda. Har du automat blir det lite värre. Det är inte jättevanligt med extra gasspjäll på dieselmotorer eftersom de arbetar med luftöverskott och effekten justeras med bränsletillförseln. Jag tror inte att Volvo har det på den D3:a som TS har (här kan jag mycket väl ha fel, eftersom det i högsta grad rör sig om "tro".)

För mycket olja kan också skapa andra problem, t.ex. uttryckta tätningar. Det är inte bra att köra med för mycket eller för litet olja.

Det är inte ett jättevanligt problem med dieslar som rusar av sig själv, men det finns. Volvo hade problem med några tidigare varianter av sin fem-cylindriga diesel där den rekommenderade oljemängden sänktes till typ 3/4 av max på stickan.

Problemet drabbar som sagt ofta äldre lite slitna motorer som mest går kortkörning. Vid start så får motorn en fetare blandning för att gå bättre. Är då kolvringarna slitna kommer det ner en del diesel i motoroljan. Kör du länge så att motorn blir ordentligt varm kommer den dieseln att till största del förångas och ventileras ut genom vevhusventilationen. Kör du bara kortkörningar kan det bli problem med för mycket (dieselinblandad) olja i motorn.
Visst men jag tycker man hetsar upp sig i onödan. Det är ju ganska stor marginal mellan oljan och vevaxel.

Bilen ska ju klara att man med nyfylld oljenivå köra full gas på maxvarv genom en skarp kurva med stora g krafter utan oljan lyckas skvalpa upp till vevaxel så det är en bra bit i mellan.

De volvobilar som hade problem stod ju still på autobahn dagarna I ända och läckte dessutom ned diesel runt kolvarna pga ideliga regenereingar av partikelfiltret.

Jag har inte hört talas om enda som haft problemet i Sverige av dessa motorer.

Visst ska man vars försiktig. Men man behöver ju inte överdriva.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]