Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Det hela började igår morse när jag skulle vrida igång bilen. Jag hoppar in, startar han och stänger dörren, då står det i displayen nåt i liknande stil med: "Larm utlöst, var god kontrollera larmet".

Jag tänkte inte mer på det, tänkte att det kanske var något tillfälligt.

Sedan ställer jag bilen för kvällen och låser den. Då tar det tio minuter så går larmet, så jag gick ut och larmade av och larmade på igen.
Och så fortsatte det såhär fram till dess att jag inte orkade mer och lossade polerna på batteriet.

Så min fråga då: Vad kan detta bero på? Jag tänkte om det har att göra med att batteriet börjar ge sig eller något i den stilen?
Alla dörrar var stängda ordentligt och nej, det var inga tjuvar som gav sig på bilen.

Är mycket tacksam för svar!

Mvh
G
Hade liknande problem vilket berodde på att det inbyggda batteriet i sirenen hade gett upp. Bilen larmade titt som tätt och grannarna tyckte det var måttligt roande. Verkar vara ganska vanligt problem som kommer med åren. Sirenens ljudstyrka var också märkbart lägre. Ny kostade för några år sedan 1600:-. Ganska lätt at byta, men man får använda huggmejsel för att lossa bulten sirenen sitter med eftersom den är en sådan som vrids av vid montage (sabotageskyddad).

Magnus
Kan vara dåligt Backup batteri i sirenenen vilket ofta ställer till det med falsklarm.
det kan även vara kasst Startbatteri men om du vet att det är bra så kan du glömma detta.
Du kan dra säkring nr 38 tror jag det är så kan du larma på som vanligt och ha larmet igång
dock får du en påminnelse vid varje start " Larmservice erfordras".
Sirenen byts i sin helhet ock kostar runt 2500:- bytt o klart.ca.
Men innan du byter så gör en VIDAavläsning så du vet säkert. Felkod UEM 0004 har jag för mig.
Hmm, just för stunden så har det fungerat hela dagen, kopplade in batteriet imorse och sedan dess har bilen stått låst utan att larmet utlösts.

Om det upprepar sig så får jag väl bita i det sura och köpa det där batteriet.

DieselMange: Skall testa detta om det sker igen. Nja, huven hade jag inte haft öppen igår men för en vecka sedan så var den öppen.

Mvh
Tim skrev:Lås bilen med nyckeln istället för med fjärren så slipper du ha ett larm som tjuter. Och som sagt troligtvis defekt siren!
Dålig idé att bilen är olarmad.....som jag sa tidigare, ryck säkring 38 så tystnar sirenen men larmet är på.....
Haft samma problem med min Volvo V60 och ikväll upptäcker jag en mus som sitter på passagerarsätet... Är alltså den som utlöser larmet och bara ren flyt att jag upptäckte den... Har aldrig sett något tecken typ musbajs. Har satt ner till reducerad larmnivå så hoppas jag att den inte löser ut igen så ska jag köpa råttfälla imorgon....

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]