Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
Har en elektrisk lucka men låskistan har havererat så fick inte upp luckan.
Nu är detta löst men behöver ny låskista och snopen blev jag när utbudet på bildelsbasen är kraftigt begränsat och denna verkar ovanlig pga elektrisk.
Ruskigt dyr, begagnad ca 3500-4000.
Eftersom detta inte är vår primära bil så överväger jag att byta till helt manuell så man får öppna och stänga för hand men nu till problemet, detta borde går relativt smärtfritt dock är där ju inga gasdjädrar som "hjälper" luckan när man öppnar så har ni några idéer hur man kan göra? :-(
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad är det för bil? Årsmodell?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns både mekaniska och elektriska lås, och så finns det manuellt och elektriskt öppnade luckor, i salig blandning. Elektriskt öppnade luckor finns dessutom i två utföranden, med direkt elektrisk drivning och med elektrohydraulisk öppning.
Därför blir det lite oklart om det är lås eller lucka du menar på en del ställen i det du skriver.
Men om det är en elöppnad lucka du tänker på, så finns det både gas- och skruvfjädrar inne i taket, som hjälper till att hålla luckan öppen. När de blir för slitna ramlar luckan ner. Jag vet, jag har fått byta ut dem efter 30000 mil och nio år.
Dessa fjädrar gör att man kan hantera en elektriskt manövrerad lucka manuellt, även om det går lite trögt. Åtminstone de som är direkt elektriskt öppnade. Det är sådana vi har (2012 & 2016). Men till 2011 tror jag det var hydraulik.
Användarvisningsbild
av apersson850
Själva öppningshandtaget är mekaniskt på en sådan, antar jag? Jag menar att det finns ett handtag som rör sig, och som påverkar en brytare. I våra två bilar (2012 och 2016) finns det inget mekaniskt handtag, utan det man trycker på är ett gummimembran. Innanför sitter det en brytare som reagerar på att membranet fjädrar lite. Det är det jag menar med elektriskt kontra mekaniskt handtag.
Jag vet inte om bilar utan elektrisk lyftning av luckan ändå kan ha helt elektrisk öppning och låsning?
av DirkSchneider
apersson850 skrev: ons 07 okt 2020, 09:39 Själva öppningshandtaget är mekaniskt på en sådan, antar jag? Jag menar att det finns ett handtag som rör sig, och som påverkar en brytare. I våra två bilar (2012 och 2016) finns det inget mekaniskt handtag, utan det man trycker på är ett gummimembran. Innanför sitter det en brytare som reagerar på att membranet fjädrar lite. Det är det jag menar med elektriskt kontra mekaniskt handtag.
Jag vet inte om bilar utan elektrisk lyftning av luckan ändå kan ha helt elektrisk öppning och låsning?
Tack för svar, yes den är mekanisk när man öppnar handtaget och det går till en brytare som "låser upp".
Elmotorn som sitter vid sidan jobbar nog bara när man trycker på knapparna för att öppna då denna också "låser upp" låset.
av DirkSchneider
2ägaren skrev: tor 08 okt 2020, 19:54 Du kan knäppa loss elmotorn under innertaket och byta till vanliga gasfjäder. Har gjort tvärtom på min 08a.
Vad intressant, hur gjorde du med låskista bytade du bara till manuell?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]