Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
SnurreSprätt skrev: sön 04 okt 2020, 22:02 Gör ett tryckprov för att se om det läcker från några slangar/rör.
Hade lite liknande problem på en tidigare bil och då va det ett tryckrör från intercoolern som läckte lite - framför allt märkbart under belastning då röret expanderade mer då när laddtrycket klev på lite mer och sprickan blev iom det större och släppte tryck med följd av små ryck/hackande på motorgången.
Nu kan jag bara svara för egna bilarna, men ryckig gång ska det inte va. Dom ggr jag märkt sånt har det funnits fel/problem.
Verkstan som kollade stift+spolarna, har dom gjort en riktigt ordentlig syning på dessa så det inte finns någon liten spricka i spolarnas hölje eller annat?
Är stiften bara urskruvade och kollats färgen på eller har man mätt gnistgap och diverse också?
F.Ö kan även nämnas att blocket (fodrena) i din är lite lite stabilare än motorerna i R-bilarna pga mindre borr.
Hej jag har även på slutet haft lite el problem med bilen tex att bakrutetorkaren har börjat att gå väldigt långsamt trots att den är ganska ny bytt och även belysningen på stereon har försvunnit. Men nu har stereon börjat att lysa igen egen och bakrutetorkaren går nu hur fint som helst. Men när belysningen på stereon försvinner så börjar bilen att bläddra lite mer och mitt batteri är bara 3,5 år gammal. Så kan det har blivit något jordfel när verkstaden skruvade bort allt och dit igen ? Men dom har provtryckt kylsystemet och det är tätt. Ni får tycka att jag är lite tjatigt om detta men det känns som att det verkar vara ett lite svårt problem men samtidigt kanske något banalt och enkelt.
av SnurreSprätt
Nu menade jag inte kylsystemet när jag skrev om provtryckning, utan (blev helt tom i huvudet nu med vad det heter) mena mera tryckslangar, intercooler slangar etc för att kolla så inga av dessa läcker.
av Tybbe
Marlboroman skrev: lör 03 okt 2020, 09:58 Ett jordfel kan du nog ha, eller eller batteri som börjar bli trött. Att det skulle orsaka en bränd ventil är synnerligen osannolikt.
Hej igen nu har bilen helt plötsligt börjat gå lite bättre och den bludrar inte lika mycket och har nästa inte några avgasmällar från avgassystemet vid högre växlar. Kan detta beror på att det har blivit betydligt kallare här uppe i norr. Och är det så kan det kanske bara en ytterst lite spricka i blocket eller något annat som påverkar att den bludrar betydligt mindre vid kyligt väder. För motorn är väl av aluminium och det exapandrrar väl lite vid värme och drar ihop sig lite vid kyla.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tybbe skrev:Hej igen nu har bilen helt plötsligt börjat gå lite bättre och den bludrar inte lika mycket och har nästa inte några avgasmällar från avgassystemet vid högre växlar. Kan detta beror på att det har blivit betydligt kallare här uppe i norr.
Ja. Kallare luft kräver mer bränsle för att rätt blandningsförhållande. Men det innebär i sin tur att den får för mycket bränsle.
Tybbe skrev:För motorn är väl av aluminium och det exapandrrar väl lite vid värme och drar ihop sig lite vid kyla.
Blocket är en alu-legering, medans "kassetten" som omger cylindrarna är i gjutjärn.
av Problemlösare
Tybbe skrev: fre 02 okt 2020, 22:30 Hej nu har bilen äntligen börjat att gå lite bättre efter att min verkstad gjort en ordentlig koll av tändstift, tändspole, kamrem med vattenpump m, m Men c:a 3 veckor före min topp halverade så tappade jag helt plötsligt lyset på cd stereon i bilen det lyste bara i hälften av stereon. Men då började även baktorkarmotor att gå väldigt segt trotts att jag hade smort upp den ordentligt flera gånger. Men det gick bara trögare och trögare och min stereo var fortfarande utan lyse på vissa ställen samtidigt som bilen hade mycket avgassmällar från avgassystem och gick lite ryckigt. Men verkstaden hittade inte något fel på motorn och så att allt var ok trots att den gick lite konstigt. Men jag hämtade bilen och körde en sväng och for till jobbet. Men nu kommer det konstiga när jag startade bilen på kvällen så lyste helt plötsligt hela stereon och torkaren på bakrutan funkade bara fint och motorn gick mycket bättre utan avgassmällar från avgassystem. Så min fråga är har jag något jordfel någonstans och kan detta ha orsakat min brända väntil på toppen jag tänker mest på att något elfel på någon spridare m, m ?
En kortsluten tändstift kan ställa till i elektroniken att något annat börjar strula sig!
Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på[…]