Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag ser det genom jobbet (bilplåtslagare/ mek) Bilar som står över vintern med underhållsladdare, ofta då ceteks billigare laddare. En kund hade satt underhållsladdare över tidur, batteriet (som var dåligt) frös och när laddaren gick på så small det... Det var en husbil med batteri under sätet, ingen vacker syn med syra överallt. Har själv ett flertal fordon som står över vintern, laddar aldrig, batterierna står kallt, fulladade och väl rengjorda (inga krypströmmar). Mc-batteri i frysen (väl gömda..) Var och en gör som den vill men håll koll på batteri under laddning!
Jag brukar lyfta ur batteriet och ställa det i förrådet, sedan underhållsladda jag någon gång mitt på vintern och innan jag ställer på. När jag startar brukar jag köra lite på starten med säkringen till bränslepumpen ur så att man kan bygga lite oljetryck först.
Volvo har "serviceuttag" till startmotorn i mottorrummet. En enkel kontakt som sitter på olika ställen beroende på mdell. Plus på den så snurrar starten utan tändning. Bra att motionera motorn med på vintern. :-)
Har haft min sommarbil inkopplad med c-tec laddare under hela vintern. Detta under 12år innan batteriet lade av.
Pumpade upp däcken till 3 bar för att undvika plattor på däcken.
Varit mycket om batteriet... Min båt står utomhus hela vintern med batterierna (2 st 88 Ah SMF batterier. Har 2 st solceller (sammanlagt 36W) och dom ger (tillsammans) i genomsnitt c:a 1 (en) A dagtid (på vintern) och det räcker för att hålla spänningen uppe. Ju kallare det är desto mindre självurladdning, ju varmare batterierna står desto mer laddning behövs.
Primus skrev:Tack för svar och länkar. Vad gäller batteri så kan jag få köpa en nästan ny Ctek ct5 billigt och tänkte underhållsladda hela tiden. Det borde funka va? Istället för att ladda upp en gång per månad?

Det är vårt privata garage så inget spring. Men råttor(inte möss) har vi... De är nog det jag är mest rädd för. Sedan kanske inte råttor käkar på samma sätt som möss? Vi har råttor på tomten och garaget måste vara busenkelt att ta sig in i, men peppar peppar, aldrig sett spår av dem i hus eller garage. Måste läsa på om det.
För att hålla råttor och möss borta kan du lägga starkt doftande enris eller granris under hjulen. En råtta kan ta sig in genom ett hål på runt 20 millimeter. För en mus räcker det med 6-7 millimeter.

/Håkan
rd350 skrev: ons 07 okt 2020, 10:32 Laddar du hela tiden så kommer du koka batteriet torrt, mycket vanligt hur bra dom än påstår att cetekladdarna är....
Har haft underhållsladdare på under 30 år på både Mc och bil utan minsta problem. Ett batteri har hängt med i 20.000 mil.

En gång hade dock någon dragit ur sladden och larmet i bilen drog ur batteriet på några månader så det blev djupurladdat och blev totalt förstört.

Jag kör underhållsladdare på det mesta jag har. MC, Flera bilar, ATV, två traktorer och båt. Husvagn äger jag dock inte.
Min lista över saker att göra och inte:

-tvätta bilen grundligt innan den åker in för vintern. (Alltid gött å få bort all skit från lacken innan den ska stå längre tider å klart mycket roligare att plocka ut en ren bil till våren)

-ingen torrboll, gör ändå ingen nytta i ett utrymme som inte är helt tätt.

-ta ur batteriet och sätt på laddning efter tycke och smak.

-starta inte motorn under vintern så vida du inte kan köra den rejält genomvarm, blir bara massa kondens i avgassystem osv om den inte är varm nog..

-drar ner en ruta eller två lite så luften kan cirkulera

-passa på å gulla med bilen nån helg eller två så den är i lite bättre skick till våren än när den ställdes in! :-)
Primus skrev: ons 07 okt 2020, 12:16 Det är en 9-3 Aero i den klassiska gulgröna färgen..😃. En ägare före mig och 15000 mil. Jättefin, men i juli gick sufflettmekaniken sönder..😢. Som tur var så var juni varm och solig. Men får fixa det nästa vår. Vad gäller laddning, du är inte orolig att det som rd350 skriver stämmer, att man kokar sönder batteriet.
Trevligt :-) hoppas det inte är något stort fel!
Cabbe hade inte suttit fel i framtiden :)

Neh jag är inte orolig.

/Andreas
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]