Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har för fösta gången skaffat mig en sommarbil. Nu har jag kört in den i garaget. Där ska den stå till nästa sommar. Garaget är ett kallgarage. Men vad ska man tänka på vid vinterförvaring? Jag har resonerat så här:

Bilen ska ändå bara stå ca 7 månader så man behöver inte tänka som om den ska stå i flera år. Bilen servas också varje år. Men nu till frågorna.
1. Underhållsladda batteriet? Hur viktigt är det?
2. Torrbollar ser jag flera på nätet tipsa om, är det verkligen någon idé? Ni som testat det, sir mycket vatten samlas upp under vintern?
3. Något som ni som kan detta tycker är extra viktigt att tänka på?

Ps. Jo, det är en SAAB... F'låt.. :oops:
1. Ta för vara att sätta på laddaren varje månadsskifte, så har du ett bra batteri på våren. Så gör jag med på bilen och husvagnsbatteriet (gjorde inte det en vinter = totalkass => nytt batteri)
2. Har kört både med och utan torrbollar, fick väl kanske ihop en liter vätska över vintern. Beror väl kanske på om du bor i ett kallt/torrt område i Sverige eller om du bor i ett lite varmare/fuktigare område ?
3. Får bilen stå helt i fred där du parkerar den ? Jag har min i garaget där det alltid blir en del spring - så jag drar alltid över ett bilöverdrag under vintern som skyddar lite extra mot personer som klämmer sig förbi av olika skäl.
Ställ den på byggplast alternativt pressening om den stårpå betonggolv. En Saab kan rosta bort fort.... ;-) Batteriet ska stå kallt och ej vara inkopplat, då behöver du ej underhållsladda förän till våren. Små batteri går utmärkt att förvara i frysen (fulladdade). Alka vätskor ska vara fräscha vid avställning. Nämnda gnagare är ett elände, se till att alla genomföringar o galler sitter som de ska.....
Tack för svar och länkar. Vad gäller batteri så kan jag få köpa en nästan ny Ctek ct5 billigt och tänkte underhållsladda hela tiden. Det borde funka va? Istället för att ladda upp en gång per månad?

Det är vårt privata garage så inget spring. Men råttor(inte möss) har vi... De är nog det jag är mest rädd för. Sedan kanske inte råttor käkar på samma sätt som möss? Vi har råttor på tomten och garaget måste vara busenkelt att ta sig in i, men peppar peppar, aldrig sett spår av dem i hus eller garage. Måste läsa på om det.
Vad för Saab är det? :)

Skulle koppla in en laddare och låta den vara på.
Har en avfuktare ståendes i garaget vilket jag tycker funkar bra, man får tömma tanken då och då bara.

Min skrutt 9-5:a är precis rostlagad så det kommer nog få bli sommarbil oxå när id:n kommer :-)
AndreasThn skrev:Vad för Saab är det? :)

Skulle koppla in en laddare och låta den vara på.
Har en avfuktare ståendes i garaget vilket jag tycker funkar bra, man får tömma tanken då och då bara.

Min skrutt 9-5:a är precis rostlagad så det kommer nog få bli sommarbil oxå när id:n kommer :-)

Det är en 9-3 Aero i den klassiska gulgröna färgen..😃. En ägare före mig och 15000 mil. Jättefin, men i juli gick sufflettmekaniken sönder..😢. Som tur var så var juni varm och solig. Men får fixa det nästa vår. Vad gäller laddning, du är inte orolig att det som rd350 skriver stämmer, att man kokar sönder batteriet.
rd350 skrev:Laddar du hela tiden så kommer du koka batteriet torrt, mycket vanligt hur bra dom än påstår att cetekladdarna är....
Det där tycker jag är knepigt. Tycker mig höra många som underhållsladdar bilar/husbilar/husvagnar etc. Vad har du för "underlag" för det du skriver ? Min bild är att det gäller gamla laddare, men berätta gärna mer.
Har kört ctek flera vintrar på motorcyklar och båtar - inga batterier har skadats. Men har man möjlighet att sätta på laddaren tills det är färdigt och sen ta bort den ett par ggr så funkar det säkert lika bra.

Viktigt är att inte köra bilen. Man hör vissa som startar bilen och "kör den varm" på tomgång vilket är katastrofuselt för bilen. Det förstör oljan och skapar bara kondens. Bilen blir inte varm ordentligt om den inte kan köras ett par mil.

I övrigt skulle jag inte oroa mig särskilt mycket. Hade en Z4 som jag ställde av vintertid och förutom laddare på gjorde jag absolut ingenting extra (stod i kallgarage) och den startade precis som vanligt varenda gång. Lite ståplattor på hjulen kanske som försvann efter ett par hundra meter. Dagens däck är väldigt mycket bättre än förr. Veteranbilar kan ju få däcken förstörda av att stå still.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]