Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Tack för en mycket bra och underhållande tråd.

Sugen på en V70 sista årsmodellen, 2016 men vill helst inte ha en awd.
Nån som har koll på när volvo egentligen införde dom uppgraderade kolvar/kolvringarna?

Och om D3 har samma problem? Inte sett någon som klagat på oljeförbrukning på en D3 och då slipper man ju balansaxlarna..

Sen var det ju egr oxå förstås..

Mvh Per

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

pylonper skrev:
Och om D3 har samma problem? Inte sett någon som klagat på oljeförbrukning på en D3 och då slipper man ju balansaxlarna..
Min 2016 D3 drog 3,7 liter olja/1000 mil. Blev motorbyte i somras. EGR:en uppdaterades med en återkallelse.

monza skrev:
pylonper skrev:
Min 2016 D3 drog 3,7 liter olja/1000 mil. Blev motorbyte i somras. EGR:en uppdaterades med en återkallelse.
Ajdå, så då går man inte säkert med en sån heller.
Felsökte dom så att det var konstaterat kolvringarna?

pylonper skrev:Hej

Tack för en mycket bra och underhållande tråd.

Sugen på en V70 sista årsmodellen, 2016 men vill helst inte ha en awd.
Nån som har koll på när volvo egentligen införde dom uppgraderade kolvar/kolvringarna?

Sen var det ju egr oxå förstås.. Bild

Mvh Per

Enligt den här videon så gjorde man ett byte av kolvringar någon gång i mitten av MY2016.

Videon ovan är en bensinare bör tilläggas.
Sirmiky här på forumet har en tråd där han plockat ner en D4 VEA. Han har varit i kontakt med några återförsäljare för att reda ut om det finns uppdaterade kolvar/ringar men svaren har varit svävande.
pylonper skrev: ons 07 okt 2020, 19:36
monza skrev:
pylonper skrev:
Ajdå, så då går man inte säkert med en sån heller.
Felsökte dom så att det var konstaterat kolvringarna?

Sent from my SM-G973F using
Tapatalk
Nej, ingen felsökning vad jag vet. Man konstaterade i oljeförbrukningstest att oljeförbrukningen låg över Volvo cars gränsvärde och då fick jag imonterad en motor som gått halva sträckan, 4000 mil.
Ingen uppseendeväckande oljeförbrukning efter det o ca 1000 mil. Innan bytet fick jag oljepåfyllningsinfo. var 230-250:e mil.
pylonper skrev:Ok, då drog din gamla motor som min nuvarande. Köpa fel en gång kan ju hända, men vill inte gärna göra samma misstag två gånger. Får nog fundera lite på det här om det är värt risken.

Men tusen tack alla för era svar!

Mvh Per

Men köper du från vettig bilfirma bör du vara ganska safe. Om motorn gått över 10´000 mil gäller max 1.6liter/1000 mil. Upp till 10´000 mil gäller max 1.2liter/1000 mil (D3 2016)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Dock förblir ju frågan obesvarad om o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]