Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Hej
Köpt sats och ska montera idag.
I satsen finns inte "koppen" med utan är för nyare varianter där man ska montera uttaget på ovansidan av stötfångaren.

För montering på till min S60 -02 så fick jag med en lös kopp (i en plastpåse) samt två metallklipps för att fästa kabeln.

Man har nog gjort om satsen för att passa nyare bilar och då får man med lös kopp för äldre varianter.
S60 och V70 -05 och frammåt ska man montera uttaget ovanpå.
Satsen passar även XC90

Allt om fett och pasta är väl beskrivet i bruksanvisningen som man kan hämta från nätet.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Martin_J.N
Japp. på beskrivningen som följde med så ska man sätta den på vänster
midjelist fram. Det innebär att du måste ta av midjelisten fram och tälja ut hålet för koppen som ska sitta där. Inget svårt använd en vass mattkniv till detta. Hålet är förritat på baksida list. Listen bryter du bara försiktigt bort med en smörkniv av plast eller trä, detta för att inte skava märken. Sen måste du borra 29mm hål i kofångare. Här kommer en bra bild på hur det kommer att se ut Volvo orginal.

Följ länk:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249439.htm
Användarvisningsbild
av matfo362
lexus skrev:
Martin_J.N skrev:Jag satte uttaget fram under vänster lampan. Precis som det sättes orginal.
Du menar på själva kofångaren i ett litet fack som monteras på sidan. På 05 och senare ska man sätta kontakten på ovansidan av kofångaren och det ser ju rätt konstigt ut. En del har därför satt den framtill på kofångaren. Vi har dock inte fått bilen än men jag har för avsikt att montera motorvärmare innan vintern.
Ingår det aldrig motorvärmare när man köper en Volvo?
Användarvisningsbild
av lexus
matfo362 skrev:
lexus skrev:
Martin_J.N skrev:Jag satte uttaget fram under vänster lampan. Precis som det sättes orginal.
Du menar på själva kofångaren i ett litet fack som monteras på sidan. På 05 och senare ska man sätta kontakten på ovansidan av kofångaren och det ser ju rätt konstigt ut. En del har därför satt den framtill på kofångaren. Vi har dock inte fått bilen än men jag har för avsikt att montera motorvärmare innan vintern.
Ingår det aldrig motorvärmare när man köper en Volvo?
Tror inte det såvida man inte lyckas pruta med det. Tycker dock att det borde vara standardutrustning på våra breddgrader. Kan ju knappast höja priset med många kronor om man serietillverkar bilar med värmaren förmonterad.
Användarvisningsbild
av Martin_J.N
Kan tilläga att när man kollat runt lite på Volvos hemsida så ser man att dom här motorvärmar uttagen skiljer sig i placeringar på bilarna beroende på vad för modell man har och år.
Kan bara svara för årsmodell 2004 V70 så ska det sitta på midjelisten vänster fram i en kopp som man kan se på länken.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249439.htm
Användarvisningsbild
av Ringhede
Nu har jag monterat värmare och kupéuttag.
Pust
En del jobb då man bara har pallbockar. En riktig lyft hade varit kanon men men, det gick bra ändå.

Hittade en lurig grej. Motorn var oljig på baksidan. Hittade ett hål som borde varit pluggat. Troligen hål för returledning från turbo (olja).
(ej turbo motor utan 170hk) Man har nog glömt plugga hålet vid tillverkning av motorn. Provade att sticka ned en ståltråd och hittade motorolja ett stycke rakt ned.
Fixade en egen plugg och hoppas det blir bra.

Gjorde hål i listen för "koppen" till kontakten. Tacksamt så var det redan hål i stötfångaren innanför listen så man slapp borra.
Gjorde hål i listen med en dremmel och en liten fräs.

Beskrivningen har lite att önska men det gick om man funderade lite.
Man behöver monterat en gång för att bli effektiv. Men det var ju gratis och kostade bara en söndag eftermidag.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av smygaren
Hejsan!

Jag undrar hur du gick tillväga med kupeuttaget??
Hur kom du in i kupen och var satte du uttaget??

Jag har som sagt också en V70 04:a 170hk gammla modellen. Är där också markerat var "koppen" ska sitta bakom listen under vä framlampa??

Kan man köpa koppen separat och vad kostar den ungefär??.

Jag har färgade lister (dawnblåmetalic), koppen är svart va??

Kan man bara "bända" bort framlisten?? Jag ser att man från baksidan kan trycka på "flärparna" som håller listen.

Var skall man sätta dit fördelaren som går dels till motorvärmaren och dels till kupeuttaget??

Har annars grejorna hemma men läser och klurar lite innan jag sätter igång!

Mycket bra forum det här för en annan som inte är en precis stor meckare.

Smygaren
Senast redigerad av 1 smygaren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
smygaren skrev: Jag undrar hur du gick tillväga med kupeuttaget??
Hur kom du in i kupen och var satte du uttaget??

Jag har färgade lister (dawnblåmetalic), koppen är blå va??
Se länk för att se hur du monterar kupekontakten..

Koppen är svart..

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 55d638ec76
Användarvisningsbild
av smygaren
Tack ska du ha!

Har letat efter en sådan där instruktion. Måste man ha den där vinkeln för att fästa uttaget på?? Har bara ett uttag och ingen vinkel. Är det bökigt att få bort mattan under handskfacket??

Smygaren.
Användarvisningsbild
av #27
smygaren skrev: Måste man ha den där vinkeln för att fästa uttaget på?? Har bara ett uttag och ingen vinkel. Är det bökigt att få bort mattan under handskfacket??

Vilken vinkel tänker du på den man monter kupékontakten på i bilen eller den som man monterar grenkontakten på under bilen??

Det är inga problem med att lyfta lite på mattan gör som i monteringsanvisningen punkt 1 och 2..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]