Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
V70 -06
36000 mil

Har ett problem inför besiktning och det är att ibland dyker antisladdservice erfordras eller antisladd tillfälligt avstängd.
Gissar att det inte är okej vid besiktningen.
Och det är alltså 2 olika meddelande, service erfordras och tillfälligt avstängd

Har läst av felkoder
2 stycken som verkar ha med detta att göra.
(Från början fanns en uppsjö felkoder, men efter dessa nollats och man kört lite och antisladd meddelandet kommit tillbaka finns dessa 2)

0109

000E

Jag inbillar mig att felmeddelandet kommer när man svänger mycket och backar, tex vänder på en gårdsplan.

Vad säger ni?
Tänk att så många inte skriver HELA koden så man måste gissa vilken modul.

Så jag GISSAR att det är:

BCM 0109. Dvs "kommunikation mellan styrenheter. Rattstyrenhet SAS Internt fel

&

SAS 000E Dvs "rattvinkelgivare internt fel"

Peksr alltså på rattvinkelgivaren.
SAS= Steering Angle Sensor

Ibland måste man byta modulen bakom också.
Men jag hade absolut börjat med givaren.
Måste sitta rätt vriden. Mycket noga!
Jag har kört fyra fem år med utan fungerande anti-sladd, och felmeddelandet om att utföra anti-sladdservice, så det kommer knappas bli ett nedslag från besiktningens sida.
Pratade med Volvo om det i samband med en service, och det var en givare, säkert rattvinkelgivaren enl. ovan, som gett upp och det skulle kosta 6000 kr att fixa.
Som jag förstår det så finns det tre uppsättningar sensorer som används till antisladd:

* Rattvinkelgivaren
* Givarna på huvudbromscylindern (2st)
* Hjulhastighetsgivarna (ABS) (1 på varje hul)

Eftersom du inte har felmeddelande för ABS så borde hjulhastighetsgivarna vara ok. Så då är det sannolikt rattvinkelgivaren eller bromstrycksgivarna som strular.

Jag hade exakt samma intermittenta felmeddelande och löste problemet genom att byta de två givarna på huvudbromscylindern.

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]