Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte alls konstigt. Volvo vill förstås att kostnaderna för föreskriven service ska se så låga ut som möjligt, när nybilsköparna funderar på vilken bil de ska välja. Då har man på Volvo resonerat som så, att eftersom de erbjöd drivlinegaranti i tre år eller 36000 mil på taxibilar, då skulle ett växellåderas drabba Volvos kassakista. Därför blev det krav på oljebyte i automatlådan.
Men för en normal privatbilist rasar inte lådan förrän maskinskadegarantin gått ut, och då är det inte längre Volvos problem, utan en inkomstkälla.

Att växellådan skulle vara "sealed for life" är förstås sant. Byter du inte olja klarar sig oljan så länge lådan lever. Det är bara det att dess död inträffar tidigare.
av Lövet
Alltid tyckt att rekommendationerna är lite märkliga. Antingen "byt inte alls", eller "byt var 6000e mil" Borde inte normalfallet ligga nånstans därimellan kan tyckas?
Användarvisningsbild
av ER
På haldex5 som saknar filter borde det rekommenderas byte vid varje service/2000mil pga hur enkelt det är att ta ur pumpen och inget hinder finns som på tex haldex3 där kardan måste ner för att kunna få ur pumpen och filter förlänger livet på pump. Lite olja är billigare än att byta hela pumpen för 3-5000kr i bara material.
Användarvisningsbild
av Its1more
Ja, jag har också läst att många rekommenderar byte vare 2000:e mil på gen 5 eftersom det är så pass enkelt. Jag gjorde det nu vid 6000 mil, men jag kommer göra det igen vis 8000 mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lövet skrev:Alltid tyckt att rekommendationerna är lite märkliga. Antingen "byt inte alls", eller "byt var 6000e mil" Borde inte normalfallet ligga nånstans därimellan kan tyckas?
Som privatägare får man besluta själv, så det går ju bra att göra exempelvis om jag gör, alltså vid 12000 mil.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
apersson850 skrev: sön 04 okt 2020, 12:26 Det är inte alls konstigt. Volvo vill förstås att kostnaderna för föreskriven service ska se så låga ut som möjligt, när nybilsköparna funderar på vilken bil de ska välja. Då har man på Volvo resonerat som så, att eftersom de erbjöd drivlinegaranti i tre år eller 36000 mil på taxibilar, då skulle ett växellåderas drabba Volvos kassakista. Därför blev det krav på oljebyte i automatlådan.
Men för en normal privatbilist rasar inte lådan förrän maskinskadegarantin gått ut, och då är det inte längre Volvos problem, utan en inkomstkälla.

Att växellådan skulle vara "sealed for life" är förstås sant. Byter du inte olja klarar sig oljan så länge lådan lever. Det är bara det att dess död inträffar tidigare.
Exakt så är det.
Ingen slump att fordonstillverkarna, inkl. Volvo, har hela avdelningar med folk som enbart räknar på livslängd och ekonomi.
Användarvisningsbild
av Its1more
Undra hur lång tid en modern motor, typ VEA, skulle klara sig utan ett motoroljebyte? Det finns ju ingen som skulle komma på tanken att inte byta olja i motorn. Man gör ju det för att motorn ska hålla länge och att då låta bli på växellådan blir ju lite fel. En Volvomotor som det bytts olja i regelbundet kan ju gå uppemot 30’ mil utan problem, men kådan har kanske givit upp mycket tidigare. Tänk om de i alla fall skulle ha 12000-intervall på lådan. Bilia tar ca 4500:- för ett oljebyte i TF-80SC inkl material, arbete och moms. Det är inte så himla blodigt tycker jag.

/Fredrik
av Lövet
Haldex klarar sig ändå rätt bra när man tänker på att det är ett "billigt" system
Användarvisningsbild
av apersson850
Den enda Volvomotor jag har orkat köra så långt att den faktiskt havererade gick 50000 mil. Det var en B5234T. Den fick gå för fullt ibland under sin livstid.
Det faktum att kopplingen höll bilen ut, trots mycket husvagnsdragande, var kanske mer imponerande.
Användarvisningsbild
av Its1more
apersson850 skrev: mån 05 okt 2020, 17:04 Den enda Volvomotor jag har orkat köra så långt att den faktiskt havererade gick 50000 mil. Det var en B5234T. Den fick gå för fullt ibland under sin livstid.
Det faktum att kopplingen höll bilen ut, trots mycket husvagnsdragande, var kanske mer imponerande.
Vad är det för bytesintervall på en koppling?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]