Ja, jag håller ViB test trovärdigt på så sätt att de testat ett antal olika däck under samma förhållanden. Dessutom testar de varje moment tre gånger. Jag ser inte att de skulle ljuga. Subjektiva bedömningar är ofta svåra att värdera, t.ex. om man tycker att ett däck bullrar. Man kan mäta decibel, men det kommer aldrig säga allt. Alltså är en subjektiv test svårare att ta till sig än en objektiv test som utförs med repetitiva mönster. Det är inte bara ViB som testar på samma sätt, utan det gör flera olika tidningar och institut. Jag prenumererar på ViB och har tillgång till många av deras historiska tester. Jag har ingen lust att betala 30-40 kr för att gå igenom flera tester och jämföra, det får du göra.
Råd & Rön har gjort en test av 148 däck från 36 tillverkare i 10 olika dimensioner. Det testet kostar 45 kr och jag har köpt det tidigare. Den är baserad på subjektiva bedömningar i kombination med kontrollerade tester. De har köpt in två uppsättningar av varje däck och testat vid två olika tillfällen. Det är väl en av de mest omfattande testerna av sommardäck som gjorts. De har kört ca 1500 mil med däcken på många olika underlag och i många olika situationer. De fem däck som fått högst poäng oavsett dimension är:
- Continental ContiSportContact 5 225/45 17, 72 poäng
- Michelin Primacy 4 235/55 17, 72 poäng
- Bridgestone Turanza T005 185/65 15, 71 poäng
- Michelin Primacy 3 205/55 16, 70 poäng
- Pirelli Cinturato P1 Verde 195/65 15, 70 poäng
De har inte Landsail med bland de 36 tillverkarna de valt. Du kan läsa och köpa testet här:
https://www.radron.se/tester/bil-cykel- ... ommardack/
Jag skrev att "Jag tror däremot inte att Fattiglappen kan göra korrekta jämförelser mellan flera olika däck ”i vardagen” då förutsättningarna kommer vara olika varje gång." och det är väl knappast att såga. Det går att hitta allsköns tester som är både positiva och negativa för alla märken av alla produkter, det handlar om vart man lägger sitt fokus. Jag tror att du får ett bättre däck om du väljer t.ex. Primacy 4 jämfört med Landsail. Om det är värt 700:- mer per däck för dig eller inte kan bara du säga.
"DU MENAR ATT LANDSAIL ÄR SÅ DÅLIGA SÅ ATT DU ALDRIG ÅKT MED DESSA ÄVEN OM DU FÅTT DEM GRATIS. HAR DU TESTAT DÄCKEN ELLER ÄR DET ÅTERIGEN VAD DU LÄST DIG TILL SOM ÄR GRUNDEN TILL DIN UPPFATTNING, ÄR DET RÄTT UPPFATTAT?"
Korrekt. Jag hade tackat nej om någon kom med fyra sådana till mig gratis. Nej, jag har inte testat dem. Ja, det är vad jag läst mig till som gör att jag inte är intresserad av lågprisdäck, utan vill hålla mig till premiumdäck.
"DET SKILJER 8,6m I BROMSSTRÄCKA OM MAN LITAR OKRITISKT TILL TESTET, DET ÄR SANT."
Tror du att de ljuger i testet? Om jag inte har helt otur när jag tänker så skiljer det 8,6 meter även om man inte litar på testet då de har gjort mätningar. Å andra sidan har Landsail 7,6 meter kortare bromssträcka än Maxxis Mecotra 3 i samma test, men med din utgångspunkt så är det heller inte sant, såvida man inte tror på att ViB gjort en korrekt test.
"JAG UPPFATTAR DET SOM ATT DIN FAKTAGRANSKNING HÄMTAR DU FÖRETRÄDELSEVIS AV NÅGON ANLEDNING FRÅN VI BILÄGARE"
Både ja och nej. Som jag skrivit ovan så prenumererar jag på den tidningen och det blir liksom enklare att bläddra bakåt i arkivet och hitta olika däcktester vid olika tillfällen. Eftersom de i princip alltid testar sina däck på samma sätt på samma bana vid ungefär samma förhållanden så blir det enklare att bilda sig en uppfattning. Jag har också läst tester från AMS, Aftonbladet, Råd & Rön m.fl.
"HAR DU TESTAT DÄCKEN ELLER ÄR DET ÅTERIGEN VAD DU LÄST DIG TILL SOM ÄR GRUNDEN TILL DIN UPPFATTNING, ÄR DET RÄTT UPPFATTAT?"
Jag har inte testat något däck innan jag köper det då det är en utopi, därför försöker jag läsa mig till så mycket jag kan innan. Ett däck på bil A kan uppfattas annorlunda på bil B vilket också gör att det blir svårt att praktiskt testa däck innan JAG bestämmer mig. Så ja, de många olika däcktester jag läst och tittat på har legat till grund för mitt beslut att INTE köpa lågprisdäck, utan titta närmare på de fyra stora tillverkarna Michelin, Goodyear, Continental och Pirelli. Av dessa har Primacy 4 fått bra betyg och rekommenderas som ett mycket bra vardagsdäck.
En liten detalj...vet du om att stora bokstäver brukar betyda att man skriker. Är du arg? För om du är arg eller irriterad på mig på grund av min uppfattning om tester och att jag inte tycker att man ska välja annat än premiumdäck så blir jag rätt besviken. Jag har lagt ett par timmar på att svara dig och komma med argument och resonemang kring hur jag ser på tester och hur jag tycker vi bör resonera.
Jag ser ingen anledning att fortsätta detta nu, utan du får vänta tills du får någon som har eller har haft Landsail och höra deras uppfattning.
Tack för mig.
/Fredrik
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå