Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erniefågelholk
Hej
Jag hade samma symtom på en tidigare bil
Då provade jag att slå i 2-takts olja i tanken
vid några tillfällen, ca 6-7 dl/ tank
Och mina ryckningar försvann
av Gabriel
Jag slår vad om att du upplever samma problem som beskrivs i den här tråden: viewtopic.php?f=70&t=126597
Det verkar vara ett mycket vanligt problem.
Det har hänt att jag känt tendenser till samma sak i min XC70 D4 AWD -16 med manuell låda. Jag har påtalat felet men min lokala volvoverkstad har inte kunnat hjälpa mig.

Nu är det så extremt sällan den händer i min bil och även när det händer så är det så lindrigt så att jag har slutat tänka på det.
av ptrj
Har likadan bil och haft samma problem. I somras fick jag awd urkopplad - service erfodras.
Rengjorde haldex 5 pumpen och bytte olja. silen/filtret var igensatt efter att den gått mindre än 10k mil. Kostnad under 400:- . kalibrera pumpen i Vida efter byte. Leta reda på Vida 2015 med uppdaterad databas så finns din bil med.
Jag spolade även växellådan med 13L olja. Kostnad 2500:-.
Efter det har hackandet försvunnit, misstänker haldex då olja i låda var "fräsch".
Edit:
Rengjorde även egr i samband med automatspolningen. Dock så var även den "fräsch".
av berrabus
ptrj skrev:Har likadan bil och haft samma problem. I somras fick jag awd urkopplad - service erfodras.
Rengjorde haldex 5 pumpen och bytte olja. silen/filtret var igensatt efter att den gått mindre än 10k mil. Kostnad under 400:- . kalibrera pumpen i Vida efter byte. Leta reda på Vida 2015 med uppdaterad databas så finns din bil med.
Jag spolade även växellådan med 13L olja. Kostnad 2500:-.
Efter det har hackandet försvunnit, misstänker haldex då olja i låda var "fräsch".
Varför måste pumpen kalibreras efter oljebyte och vad innebär det rent konkret att den kalibreras?
av ptrj
berrabus skrev: lör 17 okt 2020, 10:34 Varför måste pumpen kalibreras efter oljebyte och vad innebär det rent konkret att den kalibreras?
Pumpen bygger upp tryck för att påverka kopplingen till bakhjulsdriften. Är oljan dålig eller igensatt pump så får pumpen jobba hårdare för att bygga upp tryck efter volvokalibrerad graf.
Byts olja eller pump utan kalibrering så fortsätter systemet med tidigare värden i självlärd tabell som medför väldigt ryckig/hård anläggning av kopplingen. Antagligen med extra slitage på lammelpaketet.
Detta går över då bilen kalibrerar sig själv under drift. Dock så tar det tid. Därför rekomenderade jag kalibrering i vida för att få bilen att gå någorlunda perfekt direkt efter oljebyte.
Misstänker att mitt ryckande uppkom i samband med däckbyte på en axel. olika rotationslängd fram & bak, max 2 mm, som medförde hårdare belstning av haldex som i sin tur smutsade ner olja som satte igen silen till pumpen.
Övriga bilfabrikat med haldex 5 har serviceintervall på 60 000 km.

sevärd video: dock så kan jag rekomendera att även plocka ner och rengöra bakom den svara plastkopan som håller påfyllnadsskruven.
Gammal tråd som jag väcker upp.
Har en Volvo V60 D4 2017 som när man minst anade det kunde börja ryckte till vid jämn körning på motorväg med farthållare. Kändes ungefär som när en bensinare misständer. Engine-lampan brukade också lysa när problemet uppstått några gånger. Fick även upp ett par felkoder relaterat till spridarna på min felkodsläsare. Enligt Bilia så var det spridarna som var problemet vilket skulle kosta mig ca 30 000 kr att byta.

Istället för att lämna in bilen så tänkte jag att det troliga var att spridarna var igensatta och droppade, så jag började tanka Blankdiesel (B0) samt hällde i lite diesel-additiv T*iPak (billigast från deras hemsida) vid varje tankning.
Efter andra tanken var ryckningarna helt borta och motorn går nu perfekt! Inte en tendens till ryckningar! Det har också resulterat i att bilen drar mycket mindre diesel än tidigare. Så jag fortsätter med B0-diesel och har alltid i lite av diesel-additivet.

Jag antar att miljödieseln med tillsatser kan sätta igen spridarna och göra att de börjar droppa och att det är detta som gör att det uppstår dessa ryckningar. Så ni som har samma problem. Det är bara att prova!
V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]