- sön 29 mar 2020, 20:54
Hej, jag heter Sebastian och köpt en V70R över helgen. Jag är tysk men bor i Nacka och är stor vän av båda Saab och Volvo bilar och har också en 2002 9-3 aero cab i tio år och hade också en s80 v8.
Jag köpte V70R från en person i Göteborg.
Bilen körde fint, olja var mörkt brun och jag hittade inga tecken av vatten i olja eller olja i vatten. Också alla stötdämpare såg bra (tork) ut och Four c funkade bra. Tyvärr funkade det inte att läsa ut felkoder med min enkelt obd bluetooth Dongle. jag vet inte varför.
Men nu idag ville jag sätta på bilen och hittade först ett meddelande att chassis inst. Behövs service men också motorn låtade konstigt. So köpte jag en Volvo felkodläsare och fick den koder:
Sum-0073 bodywork accell sensor left rear
ECM-3100 engine misfire
ECM-3110 misfire cyl 1
ECM-120d intake air temp sensor
ECM-614b camshaft control exhaust
Jag sökte efter kombination av dem fel men hittade inte en konversation här. Vad jag läste var att jag skulle börjar med rensa temp sensor och mäta resistans i Cvvt Sensorer. Men jag är oroligt att grund av dem felkoder kunde vara störrare problem än två sensorer som är lätt att byta. Har ni en idé?
Jag är också förundrat att den Four c fel fanns inte igår.
P.s. bilen har 23000mil men fick kontinuerligt service på Volvo.
Tack och mvh sebastian
Jag köpte V70R från en person i Göteborg.
Bilen körde fint, olja var mörkt brun och jag hittade inga tecken av vatten i olja eller olja i vatten. Också alla stötdämpare såg bra (tork) ut och Four c funkade bra. Tyvärr funkade det inte att läsa ut felkoder med min enkelt obd bluetooth Dongle. jag vet inte varför.
Men nu idag ville jag sätta på bilen och hittade först ett meddelande att chassis inst. Behövs service men också motorn låtade konstigt. So köpte jag en Volvo felkodläsare och fick den koder:
Sum-0073 bodywork accell sensor left rear
ECM-3100 engine misfire
ECM-3110 misfire cyl 1
ECM-120d intake air temp sensor
ECM-614b camshaft control exhaust
Jag sökte efter kombination av dem fel men hittade inte en konversation här. Vad jag läste var att jag skulle börjar med rensa temp sensor och mäta resistans i Cvvt Sensorer. Men jag är oroligt att grund av dem felkoder kunde vara störrare problem än två sensorer som är lätt att byta. Har ni en idé?
Jag är också förundrat att den Four c fel fanns inte igår.
P.s. bilen har 23000mil men fick kontinuerligt service på Volvo.
Tack och mvh sebastian
Senast redigerad av 1 sebi, redigerad totalt 0 gånger.
- By 20FJan